Tee varaus

Ajankohtaista

Vierumäen salibandyakatemian kuulumisia

29.09.2017 |Henry Kärkkäinen henry.karkkainen@vierumaki.fi

Akatemia perustettiin vuonna 2016 ja nyt starttasi käyntiin toinen kausi. Akatemiatoiminta koostuu nuorista urheilijoista, seurojen valmentajista, sekä Suomen Urheiluopiston asiantuntevasta koulutustiimistä, jolta löytyy pedagogista osaamista laji-, valmennus- ja testauspuolelta. Nuoria urheilijoita varmasti eniten innostavat toiminnassa mukana olevat salibandytähdet Mikael Järvi, Mikko Kohonen sekä Miko Kailiala. Haastattelin ja kyselin kuulumisia toiminnasta vastaavalta liikunnanopettajalta Jere Vasaraiselta.

Akatemia perustettiin 2016 ja akatemiatoimintaa on takana nyt yksi kausi. Viime kausi oli menestys ja palaute akatemiatoiminnasta oli positiivinen. Voidaanko sanoa, että odotukset ylittyivät vai tavoite toiminnassa on aina ollut erittäin korkealla?

”Lähtökohtana on, että meillä on korkeat tavoitteet ja tämä on kuitenkin kilpaurheilu- toimintaa. Haluamme tänne urheilijoita, joilla on oma halu kehittyä ja tekevät intohimoisesti töitä. Akatemian arvopohja perustuu viiteen arvoon, jotka ovat: ”Halu kehittyä, intohimo, pitkäjänteisyys, urheilijaelämä ja vastuuntunto. Ensimmäinen vuosi takana ja toiminta sai erittäin positiivista palautetta asiakkailta. Tavoitteiden taso on korkealla ja tässä on paljon sydäntä mukana. Laatukriteerit ovat korkealla ja tänne valitut mentorit on valittu näillä kriteereillä.

Tässä on loistava tiimi taustalla. Tiimi koostuu opettajista, valmentajakouluttajista ja maajoukkuetason pelaajista, jotka ovat voittaneet maailmanmestaruuksia. On paljon salibandyn huippupelaajia, mutta se että on huippupelaaja ja osaa olla loistava kouluttaja on harvinaista. Rima on vedetty korkealle ja tämä on sellainen paikka, että tänne pitää haluta tulla.”

Uusi kausi on pyörähtänyt käyntiin, mitkä ovat fiilikset ja mietteet alkaneen kauden alla?

” Innostavat ja odottavat. Odottavat fiilikset lähinnä sen takia, että ensimmäinen vuosi tuotti jo konkreettisia tuloksia ja tuloksia haluan lisää. Fyysinen testaus on yksi osa-alue ja pelaajia testataan meillä jokaisella leirillä. Testeissä mitataan nopeutta, räjähtävää voimaa ja kestävyyttä. Valtaosa pelaajista on mennyt näissä huimasti eteenpäin. Esimerkiksi O2- joukkue Jyväskylästä, jotka jatkavat meillä toista vuotta, niin erityisesti heiltä odotan mielenkiintoisia tuloksia, koska joukkueen runko on pysynyt samana ja pelaajien kehitys yksilö- ja joukkuetasolla näkyy selvästi. He nousivat ensimmäisen akatemiavuoden jälkeen C-nuorten SM-sarjaan. Tässä joukkueessa jokainen pelaaja on parantanut testituloksiaan. Pystymme  vertaamaan ensimmäisen vuoden tuloksia tämän vuoden ensimmäiseen leiritykseen, joten taustalta löytyy konkreettista dataa. Odotan juuri tällaisia  kasvutarinoita muiltakin joukkueilta, jotka ovat meillä nyt ja mahdollisesti jatkavat ensi kaudella.”

Toiminta tähtää jatkuvuuteen ja pitkäjänteisyyteen, pyritte kehittämään pelaajia ja valmentajia, mutta jatkuvuuden kannalta kehitystä tapahtuu varmasti myös akatemiatoiminnassa vuosittain?

” Viime vuonna oli kolme leiriä ja nyt asiakaspalautteen perusteella lisäsimme yhden leirin lisää. Nyt meillä on kaudelle 2017-2018 neljä leiriä. Painotamme jatkuvuutta ja O2-joukkue on malliesimerkki tästä, kun he jatkavat toista vuotta nyt. Akatemiassa tämä jatkuvuus tarkoittaa, että opiskellaan salibandya. Jatkuvuus on myös uusille seuroille. Tämän yhden vuoden sisällä jokainen leiri on jatkumo seuraavalle ja niiden välissä tulee etätehtäviä, joka pitää salibandyn opiskelun vuotuisena prosessina.

Pidämme keväällä vuotuisen suunnittelupäivän, kun joukkueet on valittu. Kokoonnumme ja suunnittelemme yhdessä mitä tämä akatemiatoiminta on ensimmäisenä vuonna ja toisena vuotena. Nyt on aloittaneet ensimmäiset toisen vuoden akatemiajoukkueet ja heille on rakennettu oma toisen vuoden ohjelma. Ensimmäisen vuoden teemaksi on linjattu selkeästi tiedon hakeminen/omaksuminen, omatoimisuus ja ryhmäytyminen. Toinen vuosi on itsensä johtamista. Pyrimme saamaan nuoret heti oman urheilijapolkunsa alkuvaiheessa kiinni, miten urheilijan tulee tehdä kaikki asiat, jotka muodostavat kokonaisuuden. Ravinto, uni, oheisharjoittelu, peruskestävyys, nopeus ja räjähtävyys. Akatemia tarjoaa työkaluja näihin, sekä lajitaitoihin. Lähtökohtaisesti kaksi yhtä taitavaa urheilijaa erottuu toisistaan, mikäli toinen on esimerkiksi hiukan nopeampi tai kestävämpi.”

Taustalla on vahva pedagoginen ote valmennukseen, teette nuorista itsenäisiä oman urheilijapolkunsa rakentajia, jotka hallitsevat tiedonhaun liittyen ihmisenä/urheilijana kehittymiseen. Voisiko kiteyttää, että teette nuorista oman itsensä parhaita valmentajia?

” Se on meidän tavoite ja lopulta se on nuoren omissa käsissä. Annamme kaiken mahdollisen tuen ja avun tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Painotamme tässäkin nuorten omaa sisäistä motivaatiota. Uskomme, että kertomalla ja opettamalla nuoria, miksi tiettyä harjoitetta tehdään, saamme heidän uteliaisuutensa heräämään. Nuoret ryhtyvät toteuttamaan harjoituksia omatoimisesti vapaa-ajallaan ilman valmentajan erillistä ohjeistamista. Yritämme kasvattaa heidän haluaan kehittyä itse omatoimisesti ja luomaan sen urheilijapolun, joka tähtää huipulle. Korostamme kuitenkin, että tänne on kaikille vapaahaku ja me haluamme tänne urheilijoita, jotka ovat täysillä mukana tässä ja oikeasti haluavat kehittyä.”

Kyseessä on vuoden mittainen projekti, porukka ilmeisesti hitsautuu erittäin tiiviisti yhteen?

” Tämä yllätti jopa meidätkin. Nämä ovat hienoja kokemuksia nuorille, kun he pääsevät majoittumaan ja leireilemään Vierumäellä. Ryhmädynamiikka paranee merkittävästi ja joukkueet hitsautuvat. Tärkeä tekijä tämän taustalla on vanhempien tuki ja myös nuorten opinahjojen suostumus päästää urheilijat muutamaksi päiväksi leireilemään kouluajan kustannuksella. Iso kiitos tästä kuuluu heille. Kasvatamme toki pelaajien vastuunottamista ja he itse asioivat koulujen kanssa ja pyytävät puollon koulun opettajilta ja rehtorilta osallistuakseen leirityksiin. Akatemiatoiminnassa opiskellaan harjoittelun ohessa urheilijaelämää ja tämä sivuaa myös koulun terveystiedon opiskelua osittain.

Koulujen kanssa työskentely on sitä yhteistyötä, jota olen kaivannut. Suomalaisen yhteiskunnan ja koulurakenteen täytyy tukea huippu-urheilua nuoresta pitäen. Ulkomailla arvomaailma on hiukan toisenlainen. Itse käydessäni tutustumassa esimerkiksi. Englannin jalkapallon akatemiatoimintaan, niin siellä arvomaailmassa jalkapallo on ykkönen ja koulu suoritetaan siinä ohella. Siellä on toki enemmän volyymiä, mutta kun opiskelee jalkapalloilijaksi, niin todennäköisemmin tulee myös jalkapalloilijaksi. On täysin eriasia harrastaa jalkapalloa, kuin oikeasti panostaa siihen tullakseen ammattilaiseksi.”

Terveiset akatemiatoiminnasta kiinnostuneille, ketkä eivät ole vielä mukana toiminnassa ja haluaisivat tulevaisuudessa osallistua ohjelmaan.

” Akatemiaan haetaan aina keväällä ja seuraava haku on 2018- keväällä. Kyseessä on avoin haku valtakunnallisesti. Meille ei ole tärkeintä se, että joukkue pelaa SM-sarjassa tai 1-divarissa. Tärkeintä meille on joukkueen halu tulla ja sieltä pitää löytyä valmentajia/pelaajia, jotka haluavat kehittyä. Meidän tehtäväksi jää heidän auttaminen ja pääseminen tavoitteisiin. Pelaajat kehittyvät silloin, kun he haluavat itse oppia.

Akatemiatoimintana haluamme toki kasvaa, mutta ei liian suureksi. Pyrimme säilyttämään toiminnassamme arvomme ja laatumme. Toimintamme valttikorttina on yksilöllisyys. Tämä on pedagogiikkaa ja haluamme huomioida/välittää asiakkaistamme. Laittakaa Salibandyakatemian kuulumiset seurantaan ja keväällä hakua tulemaan. Osoittamalla omaa motivaatiota ja halua osallistua akatemiatoimintaan on vahvoilla hakuprosessissa.”