Blogit

Älä jätä lenkkiä väliin kelin vuoksi

Sääolosuhteet ovat vaihdelleet tänäkin talvena paljon. Ensin ei meinannut tulla valkeaa maata, vaan rämmimme pimeydessä mustassa maassa sekä sohjossa. Lopulta valkeus tuli ja samalla pakkaset yltyivät melkoisiin lukemiin pitkäksi pätkäksi. Sen jälkeen olemme nähneet ainakin täällä Vierumäellä vuorotellen lumen sulamista ja satamista. Ja niiden välissä on ollut liukasta.

Sääolosuhteet puhuttavatkin yleensä ottaen kaikenikäisiä ihmisiä ikään ja sukupuoleen katsomatta. Lähes jokaisella on inhokki- ja suosikkikeli tai lempivuodenaika. Tunnistatko esimerkiksi tällaiset lauseet?

“Mä en oo kyllä yhtään talvi-ihminen, en tykkää pimeästä ja kylmästä”

“Kyllä Suomen luonto on taas kauneimmillaan, kun on lumi satanut maahan!”

“Ei tää pikkupakkanen oo paha. Vielä kun vähän aurinko paistaisi!”

Niinpä. Tämäntyyppisiä lausahduksia olemme kuulleet kaikki joko omasta tai kaverin suusta. Kelit ovat myös usein tekijä, mikä vaikuttaa lenkkeilyintoomme. Lenkkeily saattaa olla esimerkiksi tosi kivaa kevätauringossa, mutta pimeän ja kylmän tullen erilaiset selitykset valtaavat mielen.

“Siellä on nyt niin liukastakin, niin emmä nyt viitti tonne lähteä”

“En mä jaksa lähteä lenkille, kun varmaan sitä räntää sataa tänäänkin kuten satoi eilenkin”

Totuus on kuitenkin se, että lähes säällä kuin säällä liikunta tekee mielelle ja keholle hyvää sekä edistää terveyttä. Joten mitäs jos emme käyttäisi keliä tekosyynä siihen, että jätämme lenkin väliin?

Lopultahan se on vain asenne- ja pukeutumiskysymys. Eikö?

Tässä muutamia motivaatiovinkkejä niille, joilta talvi on vienyt terävimmän lenkkeilyinnon:

Miten kannattaa pukeutua talviselle lenkille?

  • Kerrospukeutuminen eli monta ohutta vaatekertaa suojaa paremmin kuin yksi paksumpi vaate
  • Kosteutta hylkivät, mutta vähän hikoilevat vaatteet ja kengät ovat plussaa, kun liikutaan kylmässä luonnossa
  • Satsaa kenkiin! Kenkiin on tullut vuosien varrella entistä parempia liukkautta estäviä nastoja. Lisäksi on olemassa erikseen kenkään asetettavia liukuesteitä, jotka auttavat myös pystyssäpysymisessä. Kun ostat hyvät kengät, motivaatio kasvaa ihan varmasti.

Mikä on se raja, jolloin ei aikuisten oikeasti kannata lähteä juoksemaan tai hiihtämään ulos?

Tarkkaa pakkasrajaa on todella vaikea sanoa, mutta 20 astetta tai siitä kylmemmät olosuhteet alkavat olla jo liikaa. Aina on otettava lisäksi huomioon myös tuulen vaikutukset ja liukkaus. Näistäkin esteistä toki selviää usein hyvillä varusteilla.

Liikuntaa ei kannata rajata vain kävelylenkkeihin, juoksuun tai hölkkään. Kokeile vaikka näitä:

  • Miten hyvin tunnet asuinpaikkasi lähistön liikuntapaikat? Kokeile rohkeasti eri lajeja ja paikkoja. Vierumäellä on mahdollisuus kokeilla esim. ohjattuja liikuntatunteja tai voit käydä vaikka vesijuoksussa uimahallissamme. Myös tennis ja golf onnistuvat sisätiloissa keskellä talveakin!
  • Suunnittele loma liikunnan ympärille. Aktiiviloma voi sisältää vähän kaikkea tai sitten esimerkiksi paljon golfia. Vierumäellä onnistuu molemmat! Etelän aurinkoon kaipaaville on nykyaikana mielettömästi vaihtoehtoja, kun vain näkee vaivaa ja etsii tietoa.

Asenne ratkaisee aina. Myös liikunnan osalta.

Liikunnallisin terveisin,

Pekka

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *