Blogit

Ajoissa kohti kesää – pakkasesta huolimatta

Jo pelkästään sana “kesä” tuntuu oudolta kovan pakkasjakson ja talven keskellä. Totuus on kuitenkin se, että nyt olisi sopiva aika aloittaa elämäntapamuutokset, jos haluaa pysyviä vaikutuksia kesään mennessä.

Jos vaatteet ovat alkaneet kiristää ja tavoitteet ensi kesän juhliin tai vain rannalle menemiseen tuntuvat nykykuosissa kaukaisilta ajatuksilta, on hyvä muistaa periaate:

“Vähän kerrallaan eikä nopeasti ja paljon!”

Jo pienetkin muutokset ruokavaliossa ehtivät vaikuttaa esimerkiksi kuudessa kuukaudessa huomattavan paljon kehon koostumukseen. Kesäkuntoon 2016 -projekti ei ole vielä lainkaan myöhäistä aloittaa. Tässä muutamia vinkkejä:

Esimerkiksi hiilihydraattien kuten vaaleiden leipien,  pastan ja riisin vaihtaminen tummiin vaihtoehtoihin on iso ja helppo päätös oikeaan suuntaan.

Muutenkaan hiilareitten ylenmääräinen napostelu ei edistä painonhallintatavoitteiden saavuttamista. On kuitenkin muistettava, että marjoista, kasviksista ja hedelmistä saadut hiilihydraatit ovat parhaasta päästä  olevaa ravintoa ja niitä tulisikin nautiskella päivittäin runsaasti.

Proteiinien saanti varsinkin painonpudotuksessa on tärkeää. Nykyisten suositusten mukaan punaiselle lihalle on tullut vähän kattoa eli sitä ei tulisi syödä paria kertaa viikossa enempää. Tällöin vaalean lihan (siipikarja) ja kalan osuus on isompi ja tällöin saamme terveellisempää rasvaa ja kuitenkin rakennusaineita lihaksille.

Ravinnon nauttiminen pieninä annoksina olisi oleellinen osa terveellistä ruokavaliota. Tämä tarkoittaa sitä, että välipalojen merkitys kasvaa suureksi. Niinpä “santsaaminen” lounaalla voidaan unohtaa ja välipaloiksi tulisi ottaa maustamattomia jugurtteja tai rahkoja sekä niitä hedelmiä.

Illalla, 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa kevyt iltapala tai jos kulutusta (=liikuntaa) on ollut ohjelmassa, hieman enemmänkin voi syödä.

Suosittelen myös pakkasesta huolimatta monipuolista liikuntaa 3-5 kertaa viikossa! Lihaskuntoliikkeillä saa varmasti aineenvaihdunnan liikkeelle.  Sitä kautta elimistö alkaa muuttua koostumukseltaan sellaiseksi, että kesällä voi ryhdikkäänä kulkea juhlista uimarannoille ja lomamatkoilta takaisin töihin ylpeänä omasta kropasta ja vielä mieli virkeänä.

Ja koska tärkeitä asioita on hyvä toistaa, totean vielä: Kun aloittaa ajoissa, ehtii tehdä vähän kerrallaan eikä liian paljon liian nopeasti.

Ja jos tuntuu, että Kesäkuntoon 2016 -projekti vaatii ammattiapua, olemme täällä teitä varten. Ota yhteyttä: pekka.pulkkinen@vierumaki.fi

 

Terveysterkuin,

Pekka

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *