Blogit

Eat, sleep, ski, repeat

Eat, sleep, ski, repeat! Näin on seuraavat neljä kuukautta!

Tervetuloa Kohti Naisten Finlandiaa -blogin pariin! Tässä blogissa seurataan neljän naisen treenitaivalta kohti hiihtokauden päätapahtumaa, Naisten Finlandiaa. Matkan varrella treenataan, harjoitellaan tekniikkaa sekä valmistaudutaan pitkäjänteisesti, mutta iloisella mielellä helmikuiseen koitokseen. Matkaan mahtuu varmasti monta kummallista sattumaa, uuden oppimista ja naurua – seuraa siis blogiamme, ja pysyt matkassa mukana!

Tämä hiihtokauden päätapahtuma, Naisten Finlandia, hiihdetään Vierumäen maastoissa lauantaina 10.2.2018. Tapahtuman ympärille on luotu kokonainen viikonloppu mukavaa liikunnallista ja viihteellistä ohjelmaa naisille ja likkaporukoille. Kerää siis sinäkin kasaan ystäväporukka ja suuntaa Vierumäelle hiihtoviikonlopun viettoon! Ja vielä ehdit treenatakin, aikaa on hyvin jäljellä! Blogistamme saat myös hyvät vinkit matkan varrelle, sillä meitä valmentamassa on rautainen ammattilainen Ismo Hämäläinen. Naisten Finlandia -tapahtumaviikonloppu järjestetään yhteistyössä Lahden Hiihtoseuran kanssa, jolla on pitkä kokemus näiden kuninkuusmatkojen järjestämisestä.

Treeniporukan Iris, Mira ja Elina.

Likat treenaa – keitä olemme?

Treeniporukkaamme kuuluu neljä rämäpäistä naista, Iris, Mira, Elina ja Pia. Osalta meistä löytyy hiihtotaustaa jo vuosien takaa ja osalle hiihto kuuluu iki-inhokkeihin. Lue alta lyhyet esittelyt meistä!

Mira Teräväinen

Takaisin kilpaladuille? Ei ehkä aivan, mutta harrastusmielessä todellakin! Olen siis 21-vuotias AMK liikunnanohjaajaopiskelija Vierumäellä ja hiihto on kulkenut enemmän tai vähemmän matkassa mukana läpi tähänastisen elämän. 12-vuotiaana on tullut kierrettyä viimeisiä hiihtokisoja, jonka jälkeen hiihtoharrastus jäi hieman taka-alalle. Nyttemmin olen toiminut Lahden hiihtoseurassa hopeasompavalmentajana ja alkanut itsekin hiihdellä sen myötä enemmän. Kun kuulin mahdollisuudesta päästä mukaan Naisten Finlandian harjoittelujoukkoon, ei ollut kahta sanaa lähtisinkö!

Alkutestit olivat tietysti odotettavissa, mutta huokaisin helpotuksesta kuullessani ettei cooper tai valojänistesti lukeudu niihin. Suurin jännitys laski jo siinä vaiheessa ja jäin innolla odottamaan mitä tuleman pitää. Tulokset vastasivatkin hieman odotuksiani. Nyt ei auta kuin KKK eli Kohti Kevättalven Kuntoa.

Koskaan aiemmin en ole saanut oikean valmentajan kanssa treenailla hiihtoa (isoKIITOS kuitenkin rakas isi kaikista neuvoista) ja nyt siihen todella on mahdollisuus. Aivan huippufiilikset!! Mahti valmentaja, hyvä treeniseura ja huikea tapahtuma edessä, voiko jotain vielä toivoa? Näillä mennään ja ainakin kevääseen asti  EAT SLEEP SKI REPEAT!

Iris Söderholm

Olen 27-vuotias insinööri Lahdesta. Olen aina liikkunut aktiivisesti koirien kanssa, mutta en varsinaisesti harrastanut mitään tavoitteellista urheilua. Keväällä sairastuin tasapainoelimen tulehdukseen ja sen jälkeen olen keskittynyt kuntoutumaan siitä. Pitkän aikaa pelkät kävelylenkit olivat haaste, mutta pikku hiljaa tasapaino alkoi, niinpä tartuin heti näin mahtavaan tilaisuuteen päästä tähän treeniryhmään mukaan.

Olen aina vihannut hiihtoa, en osaa tekniikkaa eikä välineetkään ole koskaan ollut kovin hyvät, mutta nyt on erinomainen tilaisuus päästä ”hiihtokammosta” ja tekosyistä eroon ja oppia oikea tekniikka ja päästä nauttimaan aivan mahtavasta liikuntamuodosta. Uskon että tämä samalla kehittää tasapainoa ja toivottavasti kuntoudun samaan kuntoon kuin ennen sairastumista.

Kuntoani ei ole taidettu mitata koulun jälkeen muuten kuin, että jaksanko lenkillä roikkua koiran perässä, niinpä odotin innolla ja pienellä jännityksellä tuloksia. Testi oli erinomaisesti järjestetty, sain selkeät ohjeet mitä pitää tehdä ja oli kannustava ja rento ilmapiiri. Testit kertoivat että peruskunto ja liikkuvuus ovat ihan hyvät, mutta lihaskuntoa tarvitsee alkaa treenaamaan. Mukaan sain minun kunnolle sopivan harjoitteluohjelman. Tästä se lähtee treenaaminen kohti Naisten Finlandia hiihtoa!

Elina Pajunen

Olen toisen vuoden liikunnanohjaaja amk-opiskelija Vierumäeltä. Syksyllä minulle tarjoutui kaverini kautta tilaisuus liittyä naisten Finlandia-hiihdon treeniporukkaan. Päätös mukaan ilmoittautumisesta oli helppo. Olen hiihtänyt lapsuudessani ja nuoruudessani kilpaa, pidin siitä aina ja lähdin mielelläni ladulle. Kuitenkin ollessani 13 vuotias hiihdin viimeiset kilpailuni. Sen jälkeen en koskenut pariin talveen suksiin lainkaan. Nyt viime vuosina olen alkanut jälleen hiihtää, tosin vain omaksi ilokseni harrastus mielessä.

Pari kertaa olen ollut katsomassa hiihtokilpailuja oman kisaamisen lopetettuani. Joka kerta lähtötilanne on ollut yhtä kutkuttava. Mieleeni palaa elävästi jännitys ja vatsan pohjassa asti tuntuva odotus ollessani itse lähtöviivalla. Sitä minä olen kaivannut. Ja sen tunteen toivon kokevani jälleen naisten Finlandian lähdössä.

Ryhmämme harjoittelu alkoi 18.10. kuntotesteillä, jotta me itse ja valmentajamme Ismo saisi todellisen kuvan siitä missä tällä hetkellä mennään kuntomme osalta. Odotin testejä hieman jännittynein fiiliksin, luvassa olisi erilaisia liikkuvuustestejä, lihaskuntotesteinä vatsat, punnerrukset ja kyykyt ja hapenottokykyä mitattaisiin polkupyöräergometritestillä. Lisäksi meiltä mitattiin pituus, paino, BMI, rasvaprosentti ja vyötärönympärys.

Vaikka meille oli kerrottu etukäteen, millaisia testejä on luvassa, olivat testit ja niiden toteutustapa minulle positiivinen yllätys. Meillähän oli jopa hauskaa! Mistä voisi mielestäni antaa pisteet testaajille, sillä ilmapiiri oli leppoisa ja positiivinen, samalla kun testejä suoritettiin tosissaan. Testit menivät kodallani suurin piirtein niin kuin oletinkin, tulokset olivat jokaisessa osiossa hyvää keskitasoa. Kokonaiskeskiarvon ollessa 4,2 asteikolla 1-5.

Samat testit tulemme suorittamaan uudelleen tammikuussa. Mielenkiintoista päästä vertailemaan minkälaisia muutoksia on tapahtunut. Nyt hyvällä fiiliksellä tulosten pohjalta luodun treeniohjelman pariin!

Pia ”Piitu” Hoffrén

Totaali on/off liikkuja jo vuodesta -91. Ikää siis 26 vuotta, ekaluokkalaisen äiti, myyntineuvottelija, koiran omistaja, ikuinen opiskelija sekä urheilufani henkeen ja vereen. Liikkumiseen kannustavia tekijöitä löytyy elämästä paljon, mutta myös niitä tekijöitä, joista on saanut tekosyyn olla lähtemättä liikkeelle.

Olen luonut elämässä paljon ns. mielikuvitustavoitteita liikunnan kanssa. ”Olisi kiva juosta, vaikka maratooni” tai ”Voisin laihduttaa vähän” Eli tavoitteen omaisia piirteitä tavoittelevia lauseita mutta ei mitään konkreettista suunnitelmaa tai maalia. Tämän takia tartuin haasteeseen saman tien, kun kuulin Naisten Finlandian valmennustiimiin mahdollisesta osallistumisesta.

Voi kuinka haluan haastaa itseni tämän projektin parissa. Inhokki lajini hiihto, johon joka vuosi mielessäni ryhdyn. Silti ne sukset ovat jostain syystä edelleen kaupassa. Säännöllinen tavoitteellinen treenaaminen, josta olen kuullut joskus jonkun puhuvan ja talvi, jota yhtään vähättelemättä vihaan. En pidä lumesta, enkä pidä kylmästä.

Pidän kuitenkin saavuttamisesta ja itseni ylittämisestä. Tähän projektiin on annettu niin hyvät eväät kaiken suhteen, että tekosyille ei oikein jää tilaa. Odotankin innolla mitä tapahtuu, kun huippuvalmennus, -välineet ja -olosuhteet laitetaan huonokuntoisen amatöörisuksijan kanssa samaan soppaan.

Matkaa alkaa kuntoteustauksella

Matkamme kohti kauden päätapahtumaa alkoi perinteiseen malliin kuntotestauksella Vierumäen liikunta- ja terveysklinikalla. Testauspäällikkö Pekka Pulkkinen sekä valmentajamme Ismo Hämäläinen ohjeistivat meitä peruskuntokartoituksen pariin. Tehty peruskuntokartoitus sisälsi terveydentilakyselyn, rasvaprosentin- ja vyötärönympäryksen mittaukset, liikkuvuustestit sekä polkupyöräergometritestin ja kirsikkana kakun päällä, lihaskuntotestit.

Taipuu, taipuu! Elina taivuttaa liikkuvuutta mittaavassa testissä.

12 minuutin polkupyöräergometritesti sujui lennokkaasti.

Kirsikkana kakun päällä: lihaskuntotestit.

Kartoituksen jälkeen jokainen meistä sai oman harjoitusohjelman sykerajaehdotuksineen perustuen kartoituksessa mitattuihin arvoihin hapenottokyvystä, lihaskunnosta ja liikkuvuudesta. Testin purkamisessa saimme paljon oppia Pekalta ja Ismolta erityisesti kestävyysurheiluun liittyvästä harjoittelusta ja sen rakentamisesta.

Testipalautteen analysointia.

Peruskuntokartoituksen perusteella muodostunutta ohjelmaa lähdemme noudattamaan valmentaja Ismon johdolla. Seuraava testipäiväkin on jo buukattu tammikuulle. Saas nähdä, millaista kehitystä on siihen mennessä tapahtunut!

Pekka Pulkkinen ja Ismo Hämäläinen analysoivat naisten kanssa testituloksia.

Näillä alkusanoilla lähdemme treenaamaan kohti Naisten Finlandiaa. Toivottavasti pysyt matkassa mukana! Seuraa polkuamme kohti kauden päätapahtumaa myös Vierumäen somessa – Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja SnapChatissa. Ja jos päätät itsekin osallistua tapahtumaan, liitä sometukseesi mukaan #naistenfinlandia!

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *