Blogit

Hyvää syksyä työhön!

Kaikilla on varmaan jo kesälomat pidettynä ja sopeutuminen työrytmiin on lähtenyt käyntiin ennemmin tai myöhemmin. Onneksi arkeen palaamista on helpottanut kaunis ja lämmin syyskuun sää. Edellisessä kirjoituksessani oli pohjustusta loman odotukseen. Nyt siis muutama sana lomalta paluuseen. Sopeutuminen työrytmiin loman jälkeen voi aiheuttaa joillekin sopeutumisvaikeuksia, jopa ahdistusta. Useimmilla ilmenee jonkinasteisia käynnistymisvaikeuksia. Lomalla totumme vapaaseen rytmiin ilman tiukkoja aikatauluja. Paluu töihin tarkoittaa arkirytmin muutamista tiukkaan työrytmin ja tämä muutos saa meissä aikaan negatiivisia tuntemuksia jopa ahdistusta. Lohdullista kyllä- se on normaalia! Useimmat meistä kokeva jonkinlaista lomaltapaluuangstia. Siihen kannattaa suhtautua myönteisesti.

Ohessa muutama vinkki lomalta paluuseen Työterveyslaitoksen sivuilta:

Palaa töihin keskellä viikkoa
Jos mahdollista, ajoita lomalta paluusi keskelle viikkoa, niin ensimmäinen työviikko ei tunnu liian raskaalta.

Anna itsellesi aikaa tottua työrytmiin
Väsähtämistä ensimmäisinä työpäivinä ei kannata pelästyä: keho ja mieli totuttelevat uuteen vuorokausirytmiin.

Muista päivittäinen palautuminen
Nauti kesästä ja työpäivän jälkeisestä vapaa-ajastasi edelleen, vaikka oletkin töissä.

Tarkastele työtäsi ja työyhteisöäsi uusista näkökulmista
Loman jälkeen osaat katsella työtäsi uudesta näkökulmasta. Aloita työt suunnittelemalla syksyä kevään kokemukset huomioiden. Loman jälkeinen aika on otollista arvioida työyhteisössäsi työkäytäntöjä ja töiden järjestämistä uudella tavalla.

Syksy on hyvää aikaa aloittaa jotain uutta ja se voi tuoda piristystä myös loman jälkeiseen alakuloon. Monet innostuvat jostain uudesta harrastuksesta. Kansalaisopistojen kurssit täyttyvät ja kuntosalikortit tekevät kauppansa. Kertyneitä kesäkiloja karkotetaan liikuntaryhmissä tai personal trainerin ohjeilla. Kotia raivataan ja siivotaan ”KonMari”- oppien avulla. On tarve ryhtyä johonkin uuteen.

Itsekin mietin, kokeilisinko astangajoogaa, mindfulnessin lisäksi vai riittäisikö toisaalta sauvakävely ja kuntosali? KonMari on jo luettu ja kaapit raivattu….

Hyvää syksyä!

Oili

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *