Blogit

Kenen on vastuu työhyvinvoinnista?

Olen toiminut 16 vuotta Vierumäellä eri tehtävissä. Olen terveyden ja työhyvinvoinnin ammattilainen sekä filosofian tohtori. Liikunta, henkinen hyvinvointi, stressin hallinta ja työhyvinvoinnin edistäminen laaja-alaisesti ovat lähellä sydäntäni.

Ajattelin aluksi pohtia sitä, kenen on vastuu työhyvinvoinnista? Onko se minun, yrityksen, työsuojelun vai jonkun muun? Tämä kirjoitus olkoon suunnannäyttäjänä jatkolle. Asia tulee esille monissa yhteyksissä ja usein korostetaan työnantajan, yrityksen johdon ja esimiehen vastuuta, harvemmin yksilön. Itse olen sitä mieltä, että työhyvinvointi lähtee yksilöstä ja on jokaisen omalla vastuulla. Ensikädessä ja viime kädessä. Miten huolehdin itsestäni ja hyvinvoinnistani? Liikunko säännöllisesti, syönkö monipuolisesti ja lepäänkö riittävästi? Harrastanko jotain itselleni mieluisaa ja ovatko ihmissuhteeni kunnossa?

Meillä on erilaisten lakien ja ohjeiden puitteissa toki raamit toiminnalle ja työnantajan on huolehdittava siitä, että yrityksessä on työkykyä ylläpitävää sekä työhyvinvointia edistävää toimintaa. Puhutaan tykystä ja tyhystä ja nämä on oltava dokumentoitu esimerkiksi erilliseen Työhyvinvointiohjelmaan. Työhyvinvoinnin johtaminen on myös päivän sana ja esimiehen vastuulla on oman yksikön työhyvinvoinnista huolehtiminen. Työhyvinvointi mielletään myös hyvin eri tavoin eri yrityksissä ja eri yhteyksissä. Henkilöstö saattaa kokea työhyvinvointitoiminnan hyvin eri tavalla kuin miten yrityksen johto tai henkilöstöhallinto sen näkee. Jatkossa tulen nostamaan esille teemoja, jotka työhyvinvointiin oleellisesti liittyvät.

Tänä vuonna alkukesä ja loma-aika oli hyvin sateinen, tuulinen ja kylmä. Saimme lämpöä vasta elokuun alussa. Kun kysyin ihmisiltä, miten loma meni, oli vastauksena usein, että sää oli kylmää ja sateista. Sää on sitä, mitä se on ja siihen emme voi vaikuttaa. Voimme kuitenkin vaikuttaa omaan asenteeseemme ja siihen, mitä lomalla teemme sateesta huolimatta. Onneksi saimme nauttia elokuun helteistä ja auringosta. Olimmepa sitten töissä tai lomalla. Tuli tankattua D-vitamiinia ja aurinkoenergiaa. Hyvä fiilis välittyi ihmisten kasvoilta.

Siispä alleviivaan jokaisen omaa vastuuta. On hyvä katsoa peiliin aamuisin ja miettiä, millä fiiliksellä töihin lähden. Päivästä tulee yleensä sellainen, millä fiiliksellä se lähtee käyntiin. Kurja fiilis aamulla heijastuu usein kurjana fiiliksenä työpaikalla. Meistä jokainen tuo sen oman tunnetilan ja moodin töihin ja me kaikki luomme sen fiiliksen mikä kunakin päivänä työpaikalle muodostuu. Työilmapiiri muodostuu niistä yksilöistä, ketkä kussakin työpaikassa ovat. Päätä siis lähteä tänään hyvällä fiiliksellä töihin ja tervehdi ilolla työkavereita! Mieti ajoittain, mitä hyvää on työssäsi. Vaikuta oman työyhteisösi ilmapiiriin myönteisesti ja kannustavasti säällä kuin säällä! ☺

Terkuin, Fil.tri Oili

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *