Blogit

Kinkut sulamaan tavoitteellisesti

Joulun ruoat alkaa olla jo syöty ja ihminen kaipaa takaisin normaaliin päiväjärjestykseen ruokailun ja liikunnankin suhteen. Nyt olisi hyvä aika alkaa tavoitteellinen kehon koostumuksen kehittäminen.

Tällaisissa positiiviseen muutokseen pyrkivissä asioissa ei saisi olla kiire. Suosittelenkin ensin kuuden kuukauden mittausväliä esimerkiksi Inbody-kehonkoostumuslaitteella. Ensimmäinen mittauskerta voisi olla nyt heti vuoden vaihtuessa ja toinen mittauskerta esimerkiksi kesäloman alkaessa. Tuollaisessa ajanjaksossa saadaan jo varmasti hyviä asioita kropassa käyntiin ja siitä on hyvä jatkaa läpi elämän kestävää terveellisen ruokailun ja liikunnan tottumusta.

Kannattaa aloittaa ruokatottumusten järkeistämisellä ja ottaa liikuntaa nousujohteisesti mukaan ohjelmaan. Ruokailusta pääkohdat ovat: aamupala – välipala – lounas (ei santsata) – välipala ja iltapala. Tasainen energia ja pienet annokset, huomioiden proteiinien (kana, kala ja liha) riittävä saanti sekä monipuolinen salaattien ja juuresten käyttö. Välipaloina maustamattomat rahkat ja jogurtit sekä hedelmät ja marjat. Huomioithan oman kulutuksesi yksilöllisen määrän työssä ja liikunnassa.

kilobuustaus-hyvinvointi-liikunta

Liikunnassa aloittelijalle pitkäkestoiset (30-60 min.) rauhalliset ulkoilut alussa ovat tärkein osa aineenvaihdunnan herättelyksi. Lihaskunnon kohottaminen vaikka ihan oman kehon painolla on myös tärkeää saada vauhtiin. Ensimmäinen kuukausi voisi olla kaksi kertaa viikossa liikuntaa, eli kerran ulkoillen ja toinen kerta lihaskuntoillen. Seuraavassa vaiheessa toisen kuukauden alkaessa minimimääräksi kolme kertaa viikossa liikettä niveliin, joista yksi voisi olla teholtaan hieman kovempikin ryhmäliikunta tai vauhdiltaan kovempi ulkona tehty suoritus. Siitä sitten kolmen kuukauden jälkeen 3-5 kertaa viikossa kuntoilemaan oman tavoitteen ja kalenterin mukaisesti.

Näillä perusohjeilla saadaan kiinteyttä lihaksistoon ja terveempi sisältö elimistöön. Tämän asian voi todeta karkeasti vaakaakin käyttämällä, mutta tarkemman tiedon selvittämiseksi kannattaa käyttää kehonkoostumusmittausta. Voihan olla niin, että lihasten kasvaessa paino ei välttämättä putoakaan vaikka kroppa muuttuu kiinteämpää ja terveellisempää suuntaan.

Tsemppiä kaikille terveyttä edistävän ruokailun ja liikunnan kautta iloiseen vuoteen 2017!

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *