Blogit

Mennäänkö täysiä?

Jo edellisessä tekstissäni kerroin alkuvuoden tulevista tapahtumista täällä Vierumäellä, mutta jatkoa seuraa. Nyt minulla on ilouutisia teille, jotka olette tottuneet käymään Perhe On Paras –kursseilla hiihtolomien aikaan. Vaikkei meillä ole nyt tarjota viikon mittaista kurssia, niin 17.-20.2.2017 meillä on koko perheen POP:pi! Käykään ilmoittautumassa liikkumaan meidän kanssamme.

Mutta vuosi on lopuilla ja kohta jälleen aika tehdä niitä uuden vuoden lupauksia =) Viime vuoden alussa hieman toppuuttelin teitä, ettei kaikkea tarvitse heti laittaa uusiksi. Edelleen olen tästä samaa mieltä. Itselläni on liikunta jäänyt hieman vähemmälle näin alkutalvesta. Ohjauksia on loppuvuodesta ollut vähemmän ja oma keilaaminenkin on vaihtunut enemmän valmennus hommiin. On siis aika tehdä minunkin uuden vuoden lupaus, ja se on liikkua enemmän.

Ajattelin aloittaa tämän lupauksen jo tämän vuoden puolella, kun jään pitämään loput ”kesälomani” 22.joulukuuta alkaen. Tällöinhän on hyvää aikaa liikkua hieman enemmän, varsinkin kun päätin vaihtaa etelän lämmön Suomen rantalomaan, eli lomaan kotikulmillani Oulussa. Siellä saa ainakin levätä ja tarjolla on paljon tuttuja liikunta mahdollisuuksia, kuten vaikkapa laatuaikaa kummitytön kanssa eräässä nimeltä mainitsemattomassa lasten sisäliikuntakeskuksessa.

Mitä minunlaiseni ihminen voi enempää lomalta odottaa! Eli parin viikon peruskuntokausi, ennen vuoden vaihdetta on tiedossa. Mietin, että miten sinä joka nyt haluaisit aloittaa liikunnan ja teet uuden vuoden lupauksen, voisit hieman valmistautua tulevaan ”rääkkiin”?

Osalla meistä suomalaisista on varsin huono piirre, liikutaan täysiä. Miehet menevät pallon tai kiekon perässä tunnin tai pari, täysiä! Naiset valitsevat helposti ryhmäliikuntatunteja joissa mennään, täysiä! Toki monet harrastavat rauhallisempia lajeja, mutta onhan tämä täysiä meneminen aika yleistä. Kun kerta liikutaan, niin liikutaan sitten kunnolla, eli täysiä. Jos nyt satut siis olemaan hieman samanlainen ihminen kuin minä, eli välillä se paikalla pysyminen on hieman haastavaa, niin nyt voi olla hyvä aika valmistautua ensi vuoden liikuntaharrastuksen alkamiseen. Jos se vuosi vaikka lähtee käytiin täysiä.

Nämä pari viikkoa mitä vuodesta on vielä jäljellä, tai vaikka sitten vielä pari viikkoa vuoden alusta, voisit käydä kolme kertaa viikossa noin puolentoista tunnin kävelylenkin. Vähempikin riittää, mutta tämä olisi todella hyvä tavoite. Ei mitään juoksulenkkiä, vaan reipasta kävelyä (PPP= pitää pystyä puhua puuskuttamatta). Lisäksi voit tehdä pientä kuntopiiriä lenkin jälkeen oman kehonpainolla, johon ohjeet alla.

blogit_hannele_loppuvuoden-jumppa-paint

Ota siis jokaisesta väristä (punainen, vihreä, oranssi ja sininen) yksi liike. Tee nämä neljä liikettä peräkkäin ja toista kolme kierroosta. Järjestyksen liikkeille voit päättää itse. Liikkeet koostuvat ylävartalon, keskivartalon, jalkojen sekä sykkeenosto liikkeistä. 

Täytyy muistaa, että jos mielessä siintää ajatus painonpudotuksesta, tähän ei yleensä pelkkä liikunnan lisääminen riitä. Tarvitaan hieman uudistusta myös siihen ruokavalioon. Koska en ole mitään ravintoterapeutti, niin en lähde tarkkoja ruokavinkkejä antamaan, mutta ensi vuoden uuteen ruokavalioon kuitenkin voisit vaikka valmistautua juomalla vettä noin 2 litraa päivässä. Elimistö tarvitsee vettä toimiakseen ja vesi aktivoi aineenvaihduntaa. Lisäksi vireystila pysyy tasaisena, kun nauttii päivän aikana säännöllisen kulauksen vettä. Toinen vinkkini olisi, että syö sellaista ruokaa minkä mummokin tunnistaisi! Ei kaiken maailman erikoisruokia, vaan peruskotiruoka on kaikkein parasta. Tämä vinkki pätee yleisestikin arjessa.

Mutta jos niin sanottu peruskuntokausi ei oikein napostele, niin ei kun jouluruokia napaan ja suklaarasian kanssa sohvalle! Vaikka itse ajattelin liikkua, niin ajattelin myös tehdä edellä mainittuja, ja paljon! Joulu on meille monelle perheen ja yhdessä olon aikaan, joten muistakaa nauttia läheistenne kanssa yhteisestä ajasta. Kerroin jo teille eräässä tekstissä tämän erään hengitysharjoituksen, eli 2-5 minuuttia päivässä pelkkää hengittämistä, ilman sen kummempia ajatuksia. Tämä mukaan sinne jouluruuhkiin, niin maanteille ja ostoksille niin hyvää tulee!

Palataan jälleen ensi vuonna, mutta sitä ennen oikein rauhallista Joulua ja energistä vuotta 2017!

 

Terveisin: Vierutonttu Hannele

 

 

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *