Blogit

Mitä aasialaiset arvostavat Suomessa?

Hei lukijat – pitkästä aikaa!

Lupasin taannoin tarinoida Aasiasta, vaan kuinkas kävikään – arki heitti eteeni erilaisen jakson ja osaltani jäi tuo Aasiaan suunniteltu työmatka väliin. Mutta ei hätää, asioilla on aina taipumus järjestyä.

Vierumäki oli edustettuna Visit Finlandin organisoimalla kiertueella Aasiassa,  Etelä-Korean Soulissa sekä Moi moi -workshopissa, Tokiossa asiakkuusjohtaja Jarno Purtsin sekä japanilaisen yhteistyökumppanimme E.I.A Promotion Office toimesta.

blogi_outi_japani

Mitkä sitten ovat Suomen ja samalla niin Päijät-Hämeen kuin Vierumäen vahvuudet Aasian markkinoilla? Kyseiseen markkina-alueeseen panostavat merkittävästi nyt esim. Visit Finland, Finpro sekä Finnair.

Mie Takahashi E.I.A Promotion Officesta kävi viime vuonna tutustumassa Vierumäkeen sekä Heinolaan ihastuen alueen juuri Vierumäen monipuolisuuteen, luontoon sekä Heinolan alueen elämystarjontaan. Mieleen jäivät  mm. Hotelli Kumpeli kylpylöineen, Cafe Kailaksen tunnelma Kymijoen rannalla, Harjupaviljongin maukkaat vohvelit, Jääfestivaalit, Ketun ja Kanan makuhermoja kutkuttavat menut, Heilan herkut ja Cronin´s Rantapaviljonki tunnelma – kuun noustessa siltojen ylle.

blogi_outi_mie

Mie Takahashi tutustumassa Suomeen 🙂

Mie toivoisikin että japanilaiset pääsisivät nauttimaan näistä kokemuksista ja elämyksistä.

Jo tunnettujen asioiden kuten Lapin Lumon, Joulupukin ja revontulien lisäksi Suomen vetonauloja ovat Mie Takahashin  mukaan myös seuraavat asiat:

  • turvallinen ja puhdas ympäristö muihin Euroopan maihin verrattuna
  • lyhin reitti Euroopan matkalle
  • design ja tyyli kiinnostavat myös
  • kaunis ja monipuolinen luonto

Syksyn liertue Aasiassa mahdollisti uusien kumppanuuksien kartoittamisen  ja verkostoitumisen. Soulissa osallistujia oli yli 70 ja  Tokion tilaisuudessa n. 150 osallistujaa. Ryhmä koostui aasialaisista matkanjärjestäjistä sekä median edustajista. Katsotaan mitä tuleman pitää!

Vierumäellä on tehty työtä aasialaisten kanssa jo tovi ennen Aasian matkaakin. Vierumäellä oli esimerkiksi viime kesänä ilo testata Midnight Golf -tapahtuman ja palvelukonseptin toimivuutta yhteistyössä Japanin suurlähetystön sekä Suomalais-Japanilaisen Kauppakamarin, Finnair Oyj.n sekä Japan Airlines (JAL) kanssa.

Tapahtumassa oli noin 45 osallistujaa jotka nauttivat yön hämärästä sekä aamun valosta ja span palveluista täyttävän aamiaisen kera. Tämä kokeilu oli osa Päijät-Hämeen maakuntaliiton rahoittamaa Sujuvat käyttäjälähtöiset palvelut -hanketta.

Midnight Golf järjestettiin kesäkuussa Vierumäellä ja golfia pelattiin nimensä mukaisesti keskellä valoisaa yötöntä yötä.

Midnight Golf järjestettiin kesäkuussa Vierumäellä ja golfia pelattiin nimensä mukaisesti keskellä valoisaa yötöntä yötä.

Kansainvälisyyttä Casa Myllymaan arjessa

Vierumäki ja sen monimuotoisuus herättävät kiinnostusta ja nyt siirryn valoittamaan osiota: arjen keskellä. Kuten alussa totesin, arki toi eteeni jakson, jossa liikkumiseni oli hankalaa tapaturmasta johtuen. Kaikesta huolimatta kuluneen syksyn aikana saimme kotiimme kansainvälistä pörinää. Casa Myllymaahaan saapui vieraita rannikolta, Australiasta, Kanadasta sekä Japanista.

He viettivät muutamasta päivästä viikkoon perheemme kanssa. Syksyn aikana onkin tapahtunut paljon kulttuurien vaihtoa, ihmetystä ja elämyksiä sekä pulputtavaa keskustelua. Jossain vaiheessa keskustelu sivusi aina työtäni ja siirtyi koskettamaan myös Vierumäkeä ja sen moninaisia palveluita kauniin harjuluonnon keskellä. Totesimme yhdessä, että Vierumäki on kansainvälisesti kiinnostava – monella tasolla ja Suomella on vahvuutensa puhtaan luonnon ja turvallisuuden elementeillä.

Summa summarum:  Perustuen kaikkiin saatuihin kokemuksiin ja keskusteluihin Vierumäellä, Päijät-Hämeellä ja Suomella on kysyntää kansainvälisillä markkinoilla.  Tosin generoiden myös samalla lisää kehittämistarpeita. Palveluita täytyy kehittää kokonaisuuksiksi, jotka istuvat aasialaiseen mentaliteettiin – he haluavat nähdä ja kokea mahdollisimman paljon loman aikana. Tämä avaa mahdollisuuksia useiden palvelukonseptien ketjuttamiselle sekä nousevalle trendille – jakamistaloudelle.

Kehittävin terkuin,

Outi

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *