Blogit

Muista muista muista - ravinto, liikunta ja lepo

Ihan ensimmäisenä tähän alkuun haluan sanoa, etten ole ravinto- tai elämäntapa-asiantuntija. Kuitenkin minulla on jonkinlainen käsitys hyvästä ja terveestä elämästä. Osa ajatuksistani totta kai pohjautuu omaan elämääni sekä kokemuksiini. Näin syksyllä influenssat jylläävät ja osalle myös syksy on kiireistä aikaa työrintamalla. Nämä ovat myös varjostaneet omaa syksyäni, mutta onneksi kiireinen työputki oli etukäteen tiedossa. Tästä syystä päätin kokeilla jotain uutta.

Mielestäni elämässä on tärkeintä löytää se pyhä kolminaisuus; lepo, liikunta ja ravinto. Kaikki kolme osa-aluetta ovat yhtä tärkeitä ja kaipaavat tasa-arvoisesti huomiota. Vaikka monesti tästä kolminaisuudesta puhutaan urheilijan kehityksen yhteydessä, on se mielestäni myös tärkeää ihan kaikenlaisessa jaksamisessa.

Yleensä lepo ja sekä palauttava liikunta jäävät pienemmälle huomiolle. Toivoisin, että te kiinnittäisitte näihin vielä enemmän huomiota kiireiden keskellä. Melkein päivittäin saan asiakkailta kuulla, kuinka pitäisi venytellä enemmän tai kuinka unta ei tule tarpeeksi. Omalla kohdallani harjoittelu ja lepo ovat olleet aika hyvin tasapainossa, joten päätin laittaa sen viimeisenkin palasen syksyn aikana kuntoon, tai ainakin kokeilla mikä minulle sopisi.

blogi_hannele_pyhäkolminaisuus

Syön mielestäni varsin terveellisesti eli hampurilaiset sekä pizzat eivät kuulu pääsääntöisesti ruoakseni. Kuitenkin välillä hektisen elämän keskellä ruokarytmi on varsin huono. Aamupala ja lounas ovat olleet suhteellisen säännölliset, mutta tämän jälkeen on voinut mennä iltaan asti ennen kun olen ehtinyt syömään päivällistä.

Lisäksi olen hieman vältellyt pastaa ja riisiä kotona laittamassani ruoassa. Tästä syystä oli olemassa pieni epäilys, ettei ruokavaliossani ole tarpeeksi hiilihydraatteja. Vaikka työskentelenkin liikunnan sekä terveyden alalla, olen minäkin vain ihminen. Pidän herkusta ja vielä välillä todella paljon. Jäätelö on se minun paheeni ja totta kai suklaa, olenhan nainen 🙂

Koska en ole guru näissä ravintoasioissa, turvauduin ihmiseen, joka tietää näistä huomattavasti enemmän kuin minä. Hän myös laati minulle ruokavalion seuraavaksi pariksi viikoksi, mutta loppujen lopuksi tätä on jatkunut nyt yli kuukauden verran. Herkkupäiviäkin on pidetty, mutta aika huomattavia on olleet kropassa tuntemukset, kun keho onkin saanut sokeria tai ylimääräistä rasvaa.

Lähtökohtaisesti ruokavalion idea ei ole ollut painon pudottaminen, mutta onhan paino pudonnut pari kiloa. Syön noin 2000 kilokaloria päivässä, joka on normaalille työssäkäyvälle henkilölle hyvä määrä, mutta kyllähän se aktiivista elämää viettävälle on hieman alakanttiin. Tästä syystä käytössäni on välipalavaihtoehtoja.

Monet pitävät ruokien punnitsemista stressaavana. Itselleni se on puolestaan ollut jonkinlainen helpotus, kun ruoat ovat aina mukana ja tietää mitä suuhunsa laittaa. Ei tarvitse olla miettimässä mitä söisi ja mistä saa terveellistä välipalaa. Lisäksi tiedän, että kun syön päivän ”listan”, olen todennäköisesti saanut tarpeeksi eri ravintoaineita. Toki eväiden mukana kantamisessa on omat haasteensa, mutta onneksi aika monesta paikasta löytyy jääkaapit.

blogi_hannele_syksy

Kaiken tämän kiireen keskellä säännölliset ruoka-ajat sekä ruoat ovat parantaneet elämänlaatuani. Tästä syystä voisin suositella kaikille kokeilemaan ruokailua 5-6 kertaa päivässä. En laita teille tähän mitään painoja tai määriä, mutta muistathan pitää annoskoot maltillisina. Nykyään osat valmiista annoksista ovat todella suuria kerta-annoksena nautittaviksi. Tärkeää on myös käyttää hyviä raaka-aineita, kuten vähärasvaista lihaa sekä täysjyvätuotteita. Netistä löytyy paljon erilaisia kalorilaskureita, joita voi halutessaan kokeilla. Lisäksi kannattaa hieman tutustua eri ruoka-aineiden sisältöihin, mm. kuinka paljon sokeria jossain hedelmässä on, jos siis haluaa ihan pilkkua viilata. Itse olen noudattanut seuraavanlaista ja hyvin perus raaka-aineista koostettua ruokavaliota:

  • Aamupala: puuroa, rahkaa ja ananasta. Lisäksi lisäravinteita, kuten monivitamiineja ja kalaöljyä
  • Lounas sekä päivällinen: Pastaa/riisiä ja kanaa/lihaa/kalaa, lisäksi salaatti tai juureksia
  • Välipala 1: Raejuustoa, leipää leikkelettä sekä hedelmiä
  • Välipala 2: Pähkinöitä sekä hedelmiä
  • Iltapala: Raejuustoa, rahkaa, hedelmiä (kuten ananasta) sekä leipää ja päälle kasviksia

Ja sitten vielä muutama palauttava vinkki. Itselläni palauttavana liikuntana toimii luonnossa ja ulkona oleminen. Olenkin joskus asiakkaille sanonut, että olen etuoikeutettu kun saan työaikana olla ulkona ja nauttia Vierumäen kauniista luonnosta. Kannattaa käydä lukemassa blogimaailmastammestamme Oilin hieno teksti luonnossa liikkumisen hyödyistä.

Ulkona oleminen lisäksi ystäväni antavat minulle todella paljon voimia. Välillä heille unohdan kerto,a kuinka paljon heille puhuminen ja heidän kanssaan oleminen minulle merkitsee. Kiitos nyt teille. ketkä tätä luette! Muistathan siis sinäkin viettää aikaa perheen sekä ystävien kanssa. Lisäksi elämässä kannattaa olla muitakin harrastuksia kuin liikunta, vaikka minun se on välillä vaikeaa muistaa. Muistakaa siis laittaa jokainen kolmion palanen kohdalleen, vaikkapa ennen joulua. Niille ketkä kärsivät joulustressistä, tasapainoinen elämä voi helpottaa kiireistä aikaa.

Sylin täydeltä lämpimiä syyshalauksia kaikille!

Toivoo: Vieruohjuri Hannele

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *