Blogit

Stressi haltuun

Mikko Kuustonen

“Stressi haltuun – laitetaan pallo pyörimään” oli otsikkona Helsingissä, Finlandia-talolla pidetyssä seminaarissa viime torstaina. Tilaisuudessa tuotettiin ja vaihdettiin ideoita stressin hallintaan sekä työstettiin niitä yhdessä. Ideoiden pallottelijana toimi Mikko Kuustonen. Ideat visualisoi tilaisuuden aikana Raquel Benmergui.

Tapahtuma oli Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston Stressi hallinnassa -kampanjan valtakunnallinen päätöstilaisuus. Tapahtuman järjesti sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä Työterveyslaitoksen koordinoiman työpaikkojen työhyvinvointiverkoston kanssa.

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä oli Mikko Kuustosen haastateltavana kertomassa omasta stressinhallinnastaan. Hän myönsikin, että etenkin viime aikoina stressinsietokykyä on punnittu julkisuuspyörityksen aikana.

blogi_oili_hanna_mäntylä

Ministerille tärkeää on mielenrauha. Hän korosti armollisuutta itseä kohtaan. Sen erottaminen, mihin asioihin itse voi vaikuttaa ja mihin ei, on myös tärkeää.  Paineistettu elämä ei ole tavoittelemisen arvoista. Tavoitteita pitää olla, mutta joskus vähempikin riittää.

Pöytäkeskusteluissa pohdittiin sitä, mikä työssä stressaa ja mitä keinoja stressin hallintaan kullakin on.  Päivän asiantuntijat korostivat sitä, ettei stressiä täysin voi välttää. Stressi on sopivassa määrin eteenpäin ja liikkeelle paneva voima. Tärkeintä stressin hallinnassa on järjestää itselle aikaa elpymiseen ja palautumiseen.

Liikunta- ja stressitutkijana minua ilahdutti suuresti se, että liikunta nousi stressinhallintakeinona esille lähes kaikilla päivän puhujilla ja samoin pöytäkeskusteluissa.

Mikko Kuustonen pallotteli päivän aihetta loistavalla tilannetajulla ja -huumorilla. Visualisti Raquel Benmergui piirsi päivän alustukset ja keskustelut visuaaliseksi seinäksi. Tuli kaksi hienoa piirustusta päivästä. Aivan kuin Kylli-tädin moderni versio.

Parhaita poimintoja päivästä:

  • Kehu työkaveria selän takana
  • Puhuminen ja asioiden jakaminen on tärkeää
  • Muista huumori ja nauru, sillä ne vapauttavat hyvää energiaa
  • Harrasta liikuntaa ja tee itselle mukavia asioita
  • Konkreettinen puuhastelu esim. nikkarointi, käsityöt, puutarhatyöt ym. ovat rentouttavia ja palkitsevia työn vastapainoksi
  • Vanha kunnon sääntö 8 tuntia työtä, 8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia unta olisi hyvä muistaa
  • Omien stressin merkkien tunnistaminen on myös tärkeää, jotta asialle voi ajoissa tehdä jotain
  • Parasta stressin hoitoa on tietenkin ennaltaehkäisy
  • Yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja kaveritukea myös korostettiin.

blogi_oili_voihan_työelämä

Lopuksi Mikko sanoi ottavansa itse joka päivästä positiivisen irti. Hänen mielisanansa on kehitysmaissa matkaan tarttunut UGUNTU, joka tarkoittaa: ihmisyytemme mitataan sillä, miten me kohtelemme toisiamme. Tähän sanaan hän lopetti seminaarin ja siihen on myös hyvä lopettaa tämä kirjoitus!

Stressitöntä syksyn jatkoa!

PS. bloggaajan oma stressi kyllä katosi kerta heitolla kun pääsi päivän juontaja Mikon kanssa kuvaan, sekä päivän maskotin Napo-miehen kainaloon!

blogi_oili_napomies

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *