Blogit

Timo Vuorimaan juoksuvinkit – aloittelijalle

Kevät tuo aina minulle pienen juoksukärpäsen. En missään nimessä voi kutsua itseäni edes harrastajaksi, mutta satunnainen juoksentelu auringonpaisteessa ja hyvässä säässä kyllä lämmittävät mieltäni kovasti. Juoksu on vaativat laji, jos siinä haluaa kehittyä. Tästä syystä marssinkin haastattelemaan miestä joka työskentelee täällä Vierumäellä ja on todellinen juoksuasiantuntija.

Timo Vuorimaa on liikuntatieteiden tohtori ja väitellyt kestävyysjuoksun harjoittelusta. Häntä on kuultu kommentaattorina niin maastojuoksun MM- ja EM-kilpailuissa kuin arvokilpailuiden maratoneilla. Omaksi juoksusaavutuksekseen hän mainitsee parhaan maratonaikansa 2.22.30. Vaikka maratonaika ei sinulle mitään kertoisikaan, voin kertoa, että tämän Alexander Stubbiakin valmentaneen miehen vinkkejä kannattaa kuunnella korvat höröllä.

Mutta mistä aloittaa, jos edellisestä lenkistä on kulunut vaikka viisi vuotta? Harrastus on halpa, koska täysin aloittelijalle riittää juoksukengät sekä urheiluvarustus. Oma hommansa on toki saada ne lenkkivaatteet päälle ja itsensä ovesta ulos. Kun tästä rastista on selvitty, pitäisi juoksusta päästä vielä nauttimaan.

-Juoksu on raskas urheilulaji ja vaikea aloittaa, jos taustaa ei ole. Parasta kuitenkin on, että kehittymisen huomaa selvästi. Aluksi on hyvä aloittaa ihan kävelystä ja lisätä pieniä juoksupätkiä. Pikku hiljaa juoksupätkät pidentyvät ja kohta juoksua on enemmän kuin kävelyä. Lopulta koko lenkki menee juosten, Timo Vuorimaa kertoo parhaan vinkin aloittelijalle.

Vuorimaa myös tähdentää, ettei alussa kannata yrittää juosta väkisin. Juoksussa maltti on valttia. Alussa harjoituksen kestoon tulee kiinnittää erityishuomiota. Puolituntia on aloittelijalle suositeltava aloitusaika ja miksi ei vähemmänkin, jos liikunnan harrastaminen on ollut viime aikoina todella vähäistä.

Vuorimaan mielestä juoksemiseen on päässyt todella kiinni, kun lenkille tulee lähdettyä joka toinen päivä, eli noin neljä kertaa viikossa. Jos tämän jälkeen on halua kehittyä, voi lenkkiin lisätä pituutta sekä tehoja ja vauhtia. Kun juoksu alkaa tuntua helpolta, voi harjoitteluun lisätä yhden selkeästi pidemmän lenkin ja toisen lenkin, joka on kovempivauhtinen mutta lyhytkestoisempi.

Juoksu on mielestäni halpa harrastus, ja se ei vaadi suurempia investointeja. Vuorimaa listaa kuitenkin muutamia tärkeitä vinkkejä varusteiden sekä pukeutumisen suhteen.

-Yleisin virhe aloittelijalla on, että hän laittaa liikaa päälle. Juostessa harvoin tulee kylmä, jos pystyt juoksemaan koko lenkin. Lenkin alussa olisi hyvä olla jopa vähän kylmä. Lenkkikenkien osto onkin sitten jo haastavampaa, koska vaihtoehtoja on todella paljon. Mielestäni parasta on mennä hyvän urheiluliikkeen juoksuosastolle eikä supermarkettiin.

 

Tässä muutama vinkki siis täysin aloittelijalle, joita juoksu kiinnostaa. Viime lokakuussa Oili kirjoitti omassa blogissaan ulkoliikunnan hyödyistä, joten käykää lukemassa myös tämä juttu miksi juokseminen ulkona kannattaa. Kävin nimittäin vierailemassa erässä liikuntahallissa, jossa on käytössä hyvä sisäjuoksurata. Ulkona paistoi aurinko, mutta ihmiset juoksivat samaa rataa ympäri yhä uudelleen ja uudelleen. Ymmärrän toki, että osa saattaa kärsiä tällä hetkellä pahoistakin allergioista, mutta ne kenellä mahdollisuus on, niin nauttikaa Suomen kauniista luonnosta. Tiedän myös, että välillä ehkä joutuu hieman näkemään vaivaa, jottei asfaltilla tarvitse juosta. Uskokaa, se on sen arvoista!

 

Tässä vielä video, josta löytyy entisen kestävyysjuoksija Samuli Vasalan vinkit missä voit Suomessa juosta =)

 

Terveisin: kevätlenkkelijä Hannele

 

Itse nautin suunnattomasti juosta omalta “takapihaltani” löytyvien peltojen keskellä. 

blogit_hannele_saksalanpellot

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *