Blogit

Vierumäen liikuntamenu tutuksi

Eri kuntokeskukset ja liikunnantarjoajat käytävät hyvin erilaisia nimityksiä aktiviteeteistaan. Meillä Vierumäellä on kymmeniä eri liikuntatunteja, joiden sisällöt ovat hyvinkin vaihtelevia. Netistä löytyy liikuntamenu, jossa tuntejamme esitellään mutta ajattelin teille selventää muutamia tuntisisältöjä, joista meiltä tullaan suurimmaksi osaksi kysymään.

Crosstraining tunti eri asia kuin crossfit. Tunnilla voi olla vaikutteita crossfitista, mutta käytämme välineinä ainoastaan kahvakuulija ja kuntopalloja. Crosstraining kehittää kestävyyttä sekä voimaa ja tällä tunnilla pääset todella haastamaan itsesi.

HIIT, eli High Intensity Interval Training on puolestaan lyhytkestoinen ja kovatehoinen treeni. Tunti eroaa crosstrainingista tehonsa puolesta, koska HIIT:issä tehdään lyhyttä intervallitreeniä. Harjoitteiden aikana pystyt saamaan itsestäsi maksimin irti. Kaikki ovat tervetulleita tunnille, mutta suosituksena olisi liikuntatausta, koska tunti kokemattomalle liikkujalle on varsin raskas.

Coretraining on keskivartalotreeni, jossa apuna käytetään eri painoisia levypainoja. Liikkeitä tehdään seisaalta sekä maassa ja liikkeet soveltuvat kaikille. Tunti onkin yksi meidän suosituimmista tunneistamme, joten rohkeasti kokeilemaan!

Vatsa-pakara-jumppa on keskivartalolle sekä pakaroille suunnattu tunti. Tunti pääsääntöisesti mennään ilman välineitä, mutta apuna voidaan käyttää mm. kuminauhoja. Tämän tunnin jälkeen niin keskivartalo kuin pakarat huutavat apua. Tunti sisältää myös sykettä nostavia osiota.

blogit.hannele.vatsapakara

Sporttitreeni voi sisältää melkeinpä mitä vaan, mutta ei koreografisia askelkuvioita. Tunnilla ei käytetä välineitä ja pääsääntöisesti tehdään tuttuja lihaskuntoliikkeitä, välillä sykettä nostaen.

Foam roller -tunti on eräänlaista kevyttä hierontaa, foam rollereiden avulla. Tunnilla on tarkoitus saada kevyesti avattua liikunnasta jumittuneita lihaksia. Tunti voi sisältää myös muuta lihashuoltoa. Tunnille et tarvitse sisäkenkiä ja pitkähihainenkin voi olla tarpeen, jos ei sitten tuskanhiki pääse yllättämään.

Lihashuolto hierontapallojen avulla on sisarustunti foam roller -tunnille. Erilaisten pallojen avulla pääset hieromaan kipeitä paikkojasi, ehkäpä hieman tarkemmin kuin foam roller- tunnilla. Pallojen avulla käydään läpi mm. kehosi triggerpisteitä.

blogit.hannele.kehonhuolto

Dance mix on tanssitunti joka sisältää tanssia ihan mistä tahansa tanssilajista. Viime aikoina tunneilla on perinteisten lattareiden ja showtanssien lisäksi kuulunut mm. tangoa sekä riviätanssia. Taitotasoa ei tällä tunnilla katsota, kunhan kaikilla mukavaa ja suurimmilta vaaratilanteilta vältytään =)

SUP Fit&Balance eli tutummin kutsua suppailua voi meillä kokeilla myös talvisin uimahallissa. SUP sana tulee sanoista stand up paddeling eli seisaaltaan melomisesta. Tunti sisältää kehonhallinta-, lihaskunto-, tasapaino- sekä liikkuvuusliikeitä. Huomioithan, että ennen tunnille tuloa tulisi käydä suihkussa! Tämän jälkeen päälle uikkarit ja lisäksi voit halutessasi käyttää puhtaita shortseja ja t-paitaa, jotka voivat kastua.

Powerslider eli tutummin treenilauta on kehitetty alun perin luistelijoiden ja jääkiekkoilijoiden tarpeisiin. Nyt on kuitenkin kehitetty tuote, joka soveltuu myös hyvin kotikäyttöön. Samalla tuote rantautui meille Vierumäelle ja otimme sen mukaan ryhmäliikuntatunneillemme. Pelkkään luisteluun tunnilla ei tyydytä, vaan lisäksi tehdään lihaskuntoliikkeitä niin ala-, ylä-, kuin keskivartalolle.

blogit.hannele.powerslide

Asahi on Suomessa kehitetty liikuntamuoto, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Tunnit on suunniteltu suomalaista kehoa ja sieltä löytyneitä ongelmakohtia ajatellen. Tunti soveltuu hyvin taukoliikunnaksi, mutta toteutetaan myös 45 minuutin tuntina niin ulkona kuin sisällä. Ulkona siirrytään usein hieman rauhallisempaan paikkaan ja lisäksi niin ulkona kuin sisällä tunti voi sisältää perinteisiä venyttelyitä.

Saunayoga tuntimme toteutetaan Valkjärven rannalta löytyvillä rantasaunoilla. Tunnille mahtuu kerrallaan vain 10 henkilöä ja tunnit ovat varsin suosittuja. Hyvä on siis muistaa varata paikka ajoissa ja ostaa lippu vaikkapa urheiluhallin tiskiltä. Tunnilla tehdään kuusi erilaista liikettä, joiden tarkoitus on lisätä rentoutta ja hyvinvointia. Tunti kestää aina 30 minuuttia ja sille on hyvä varata mukaan juomapullo sekä pieni pyyhe. Varustuksena voi olla uima-asu tai kevyt liikuntavarustus, koska tunnilla tulee hiki. Tunti toteutetaan normaalissa 50 asteisessa saunassa. Tunnille soveltuu aivan kaikille!

TRX eli Total Resistance eXercise on viihtynyt Vierumäellä jo vuosia. Edelleenkin TRX-tunnit ovat melkein joka viikonloppu täynnä, koska tunnilla on välineistä riippuen ainoastaan 16 paikkaa. Harjoittelussa käytetään oman kehonpainoa ja vastusta pääsee säätelemään varsin yksinkertaisesti. Tunnilla tehdään niin lihaskunto kuin sykettä nostavia liikkeitä.

blogit.hannele.trx

Kaikki tuntimme ovat pääsääntöisesti 45 minuutin tunteja. Pumppi on kuitenkin yleensä 1h 15min. Syyskuun alusta kaikille aikuisten tunneillemme tuli ennakkoilmoittautuminen. Lasten ja koko perheen tunneille ei pääsääntöisesti ole edelleenkään ennakkoilmoittautumista. Poikkeuksia totta kai löytyy, kuten vaikkapa koko perheen voimistelu ja paintball. Tiedon siitä onko tunti ennakkoilmoittautumistunti, löydät parhaiten tapahtumakalenterimme. Muistathan aina tarkastaa paikan jossa tunti pidetään! Osa tunneistamme on toteuttavissa niin urheiluhallilla, pallohallissa, voimistelusalissa kuin areenalla.

Tervetuloa liikkumaan kanssamme!

 

Terveisin: Vieruohjuri

 

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *