Blogit

Ylös, ulos ja metsälenkille!

Ilmat viilenevät ja illat pimenevät sekä kaamosaika lähestyy. Miten selviämme loppuvuodesta masentumatta? Ostanko kirkasvalolampun vai napsinko vitamiineja? Ehei.. vaan nyt ylös, ulos ja lenkille!

Lokakuu on liikuntakuukausi meillä Heinolassa ja sen voisi julistaa myös ulkoilukuukaudeksi. Stressi- ja liikuntatutkijana kehotan ihmisiä liikkumaan, mutta tähän aikaan vuodesta lisään luontokokemuksen ehdottomasti mukaan.

Luonnon terveysvaikutuksia tutkitaan yhä enemmän. Olemassa olevan tiedon valossa luonnon vaikutukset etenkin mielenterveyteen ja hyvinvointiin ovat merkittäviä. Raitis, puhdas ilma tehostaa hengitystä ja parantaa siten myös liikuntasuoritusta. Itselleni lähimetsä ja sen lenkkipolut ovat olleet tärkeä stressinpurkaja ja voimavarojen lähde jo vuosien ajan. On etuoikeutettua päästä kotiroskikselta suoraan lenkkipolulle ja siitä vaikka töihin Vierumäelle. Tuttua Ilvespolkua pitkin.

blogi_oili_mitentöissämenee_ilvespolku

Metsä on joka vuodenaikaan kaunis, mutta nyt ruskan värit saavat suorastaan haltioitumaan ja lumoutumaan. Tämä haltioitumisen kokemus on yksi mekanismi, jonka tutkijat ovat havainneet vaikuttavan positiivisesti mielialaan. Jo pelkkä oleilu luonnossa ilman hikiliikuntaa saa aikaan myönteisen vaikutuksen.

Luonto ja metsäkokemusta on tutkittu japanilaisten toimesta 1980-luvulta alkaen. Englannissa puolestaan on tehty laajaa tutkimusta ryhmässä tapahtuvan luontokävelyn terveys- ja mielialavaikutuksista. Shinrin-yogu eli ”metsäkylpy”, ”metsässä oleilu”, on japanilaisille tärkeä rentoutumisen ja stressinpoiston menetelmä sekä hyvinvoinnin lähde (Li, 2010).

Suomessakin luontoliikuntaa tutkitaan yhä enemmän. Tutkimuksisssa on jopa todettu luontoliikunnan terveysvaikutusten olevan vahvempia kuin sisätiloissa ja rakennetussa ympäristössä harrastetun liikunnan vaikutusten  (Pasanen ym. 2014). Lisäksi tutkimusten mukaan luonnossa liikkuminen laskee sydämen sykettä ja verenpainetta, vähentää stressihormonin eritystä, rauhoittaa, rentouttaa lihaksia ja kohentaa mielialaa (Park 2010).

Jo lyhyetkin hetket luonnossa vaikuttavat positiivisesti. Testaa vaikka! Sillä jo 10 minuutin oleilu metsässä alentaa sydämen sykettä ja verenpainetta. Mieliala kohenee jo 20 minuutin jälkeen  ja tunnin metsäretki puolestaan parantaa tarkkaavaisuutta. Mitä useammin metsässä ja luonnossa liikut ja mitä pitempään siellä viihdyt, sitä paremmin voit. Oman lempimaisemansa voi kuvata ja palata siihen joko mielessään tai katsella kameralla otettua kuvaa pimeänä kautena.

Siispä kehotan: Lähtekää hyvät ihmiset ulos ja lähimetsään! Luonnossa liikkuminen on helppo ja halpa keino purkaa stressiä, kohentaa mielialaa sekä kerätä voimavaroja syksyn pimeyteen.

oili_blogi_luonto_reitti

 

Lähteet:

Li Q. Effect of forest bathing trips on human immune function. Environ Health and Prev Med 2010; 15: 9-17.

Park BJ. Physiological effects of Shinrin-yogu (taking in the forest atmosphere or forest bathing): evidence from field experiments in 24 forests across Japan. Environ Health Prev Med 2010 Jan; 15(1): 18-26.

Pasanen TP, Tyrväinen L, Korpela KM. The Relationship between Perceived Health and Physical Activity Indoors, Outdoors in Built Environments, and Outdoors in Nature. Applied Psychology: Health and Well-Being 2014; 6(3): 324–346.

 

 

×
×
×

Lisää kommentti

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *