Mindfulness - keho ja mieli

Toisinaan keho ja mieli tarvitsevat rasituksen sijasta lepoa ja huoltamista. Tästä ryhmästä löytyvät liikuntalajit, jotka ovat omiaan lataamaan akkuja ja helpottamaan stressiä. Ohjelman kesto 45 minuuttia, ellei toisin mainita.

Rentouttava kehonhuolto 
Rauhallinen tunti, jossa käydään koko keho läpi keveän flowmaisin venytysliikkein. Tavoitteena on aktivoida parasympaattista hermostoa ja vaikuttaa hengityksen avulla rentouden syvyyteen. Tunti soveltuu hyvin aamunavaukseksi tai päivän päättäväksi aktiviteettituokioksi.

Foam roller
Foam roller lihashuoltotunnilla huolletaan lihaksistoa aktiivisesti “hieromalla” lihaksia pitkulaisen rullan avulla. Lihaskalvojen jännitys laukaistaan kohdistamalla rullaus lihakseen tai lihaskalvoon. Vierumäen foam roller -lihashuoltotunti koostuu alkulämmittelystä, rullausosiosta ja loppuvenyttelyistä. Tunti soveltuu kaiken tasoisille kuntoilijoille ikiliikkujista istumatyöntekijöihin.

 

Asahi
Asahi on Suomessa kehitetty liikuntamuoto, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Asahi perustuu fysioterapian kaltaisiin liikkeisiin, jossa koko keho avataan systemaattisesti niskasta nilkkoihin hyödyntäen ihmisen luontaista hengitystä. Liikkeiden suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti suomalaisten suurimmat terveysongelmat: selän ja hartiaseudun vaivat, erilaiset murtumat sekä stressin aiheuttamat psyko-somaattiset ongelmat. Liikkeet ovat suunniteltu tarkoituksella yksinkertaisiksi, niin että kuka tahansa voi aloittaa harjoittamaan Asahia. Laji soveltuu hyvin mm. taukoliikunnaksi.

Vierujooga
Vierujoogatunnilla keskitytään kehon ja mielen harjoittamiseen joogafilosofiaan perustuen, mutta tunti on silti matalan kynnyksen joogatunti. Vierujooga tarjoaa mahdollisuuden haastaa omaa kehonhallintaa ja keskittymiskykyä sekä kehittää liikkuvuutta ja lihaskuntoa kuntotasosta riippumatta.

Lihashuolto hierontapallojen avulla
Tunnilla huolletaan lihaksistoa lihaskalvoja avaten välineenä erilaiset pallot. Lihastoimintaketjuja aktivoivan alkuverryttelyn jälkeen rullaillaan kehon eri osia mm. siilipallojen, tennis- ja golfpallojen avulla. Pallorentoutus on toiminnallinen lihashuoltotunti, jossa käydään läpi myös kehon triggerpisteitä ja nautitaan pallohieronnasta. Tunti soveltuu kaiken tasoisille kuntoilijoille ikiliikkujista istumatyöntekijöihin.

 

 

Venyttely
Rauhallinen tunti, jossa käydään koko keho läpi venytysliikkein. Tavoitteena on parantaa lihasten elastisuutta, aineenvaihduntaa sekä nivelten liikkuvuutta. Tunnin lopussa rentoutusosio, mikäli ryhmä sitä haluaa.

Saunayoga (30 min)
Saunayogassa yhdistyvät saunan hiljaisuuden ja lämmön hyvinvointia lisäävä vaikutus, sekä joogaan pohjautuvien yksinkertaisten liikkeiden ja niihin yhdistyvän hengityksen rentouttava vaikutus. Saunayoga sopii treeniksi ja rentoutumiseen kaikille, eikä liikkeiden tekeminen edellytä aikaisempaa kokemusta joogasta. Kesto 30 minuuttia.