Tee varaus

Urheilumanageroinnin peruskoulutus

urheilumanageri, koulutus

Urheilumanageroinnin peruskoulutus järjestetään Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä nyt kuudennen kerran. Koulutus antaa opiskelijalle nykyaikaisen, monipuolisen ja käytännönläheisen kuvan urheilumanagerin työstä. Urheilumanagerin työllä tarkoitetaan tässä yhteydessä urheilijan, joukkueen  tai seuran managerointia .  Koulutus antaa valmiudet omatoimiseen managerointiin joko urheiluyhteisössä, yrittäjänä tai muussa roolissa.

Urheilumanageroinnin peruskoulutus koostuu valmistavasta koulutuksesta  ja liikunnan ammattitutkinnon kahden tutkinnon osan suorittamisesta.

Kenelle
Koulutuksen kohderyhmänä ovat

  • myyntityötä seuroissa tekevät tai seurojen palvelukseen aikovat
  • myyntityötä yrityksissä tekevät
  • urheilu-uransa jo lopettaneet tai lopettamassa olevat urheilijat
  • yrittäjähenkiset, innovatiiviset, innostavat ja innostuneet urheiluihmiset
  • eri urheiluyhteisöissä (alueilla, liitoissa, kunnilla tai yksityissektorilla) toimineet tai toimivat henkilöt, joilla on jo manageroitavia tai jotka aloittavat suurella todennäköisyydellä managerin työt joko päätoimisesti tai jonkun muun tehtävän ohessa

Valmistavan koulutuksen sisältö
Urheilumanageroinnin peruskoulutuksen valmistava osuus koostuu neljästä kahden vuorokauden (ke-to) mittaisesta lähijaksosta Vierumäellä ja kansainvälisestä Future of Sport Marketing-seminaarista Helsingissä. Jokaisella jaksolla on oma teemansa. Koulutus alkaa  orientaatiopäivällä.

Managerityöhön perehdytään käytännönläheisten case-esimerkkien sekä tiimioppimisen avulla. Koulutuksen vastaavana toimii Suomen Urheiluopistolta Petri Puronaho, jonka tukena toimivat maan johtavat manageriasiantuntijat. Läsnäolo lähijaksoilla on oppimisen kannalta tärkeää.

Liikunnan ammattitutkinnon kahden tutkinnon osan suorittaminen
Ensimmäisenä tutkinnon osana on liikunnan ammattilaisena eli urheilumanagerina toimiminen. Käytännössä tämä tarkoittaa oman toimintaympäristön tunnistamista ja urheilumanagerin työnkuvan sisäistämistä. Toinen osa on liikunnan tuotteistaminen. Käytännössä tämä tarkoittaa omien managerointipalvelujen ja myyntivalmiuksien kehittämistä sekä oman urheilijan, seuran tai joukkueen tuotteistamista.

Lähijaksojen teemat:

  • Orientaatiopäivä
  • 1.jakso Urheilumanagerina toimiminen
  • 2.jakso Sponsorointiyhteistyö ja tapahtumamarkkinointi
  • 3.jakso Myyntivalmennus
  • 4.jakso Mediayhteistyö
  • Future of Sport marketing-seminaari

Hinta
Koulutuksen kokonaishinta on opiskelijalle 1690 euroa sisältäen valmistavan koulutuksen ja kaksi tutkintotilaisuutta sekä seminaarin.(Mahdollisista seminaariin liittyvistä majoitus-ja ateriakuluista jokainen opiskelija vastaa itse). Hinta pitää sisällään kaikilla Vierumäen lähijaksoilla  majoitus- ja ruokailupaketin (majoitus opistotasoisessa 2h-huoneessa, tulopäivän lounaan, iltapäiväkahvin ja päivällisen sekä seuraavan päivän aamiaisen, lounaan ja iltapäiväkahvin).
Koulutusmaksu  voidaan suorittaa neljässä erässä.

Valintakriteerit

  • Sijoittumismahdollisuudet käytännön managerityöhön
  • Aiempi toiminta seura- ja järjestöelämässä
  • Kiinnostus käytännön myyntityöhön
  • Opiskelumotivaatio ja yrittäjähenkisyys
  • Urheiluhenkisyys ja urheilun tuntemus