Active Hours liikuntatunnit aikuisille

Tutustu laajaan liikuntarjontaamme ja valitse omasi! Tältä sivulta löydät ohjattujen liikuntatuntien tuntikuvaukset. Lajit on koostettu sivulle aihepiireittän sekä tehon mukaan.

Kaikki liikuntatunnit löydät tapahtumakalenteristamme.

Uutuuslajit

Gymstick Muscle
Gymstick on kuntoiluväline, joka koostuu kepistä ja eri vahvuisista vastuskuminauhoista. Gymstick Muscle on tehokas ja monipuolinen ryhmäliikuntatunti, joka koostuu eri kehon osia kuormittavista kolmen liikkeen sarjoissa toistettavista toiminnallisista lihaskuntoliikkeistä eli Trioista. Tunti kehittää lihasvoimaa, lihaskestävyyttä, tasapainoa, kehonhallintaa, sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä liikkuvuutta.

Latin dance mix
Dance mix on tanssillinen ryhmäliikuntatunti, jossa pistetään jalalla koreasti latinalaisten rytmien tahtiin, esim. salsa, reggaeton, merengue jne.

Lavis
Lavis-lavatanssijumppa on uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja
jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa, että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan
tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba.

Metsäkuntopiiri
Luonnossa ja maastossa tehtävä rankka lihaskuntotunti. Tunnilla ei käytetä välineitä, vaan kaikki liikkeet tehdään omalla kehonpainolla, ja hyödynnetään maastoa ja sen monimuotoisuutta. Tunnin alkulämmittely alkaa heti urheiluhallilta, kun siirrytään maastoon.

Monttucrosstraining
Crosstraining on monipuolista kestävyys- ja voimaharjoittelua. Monttucrosstraingissa suorituspaikkana on ulkona sijaitseva Montun hiekkakuoppa, jossa ei hikipisaroilta säästy. Nostele traktorin renkaita ja juokse portaita, tällä tunnilla haastat toden teolla kehosi äärirajoille.

Porrastreenit
Kaipaatko sykkeen nostatusta jossain muussa muodossa kuin lenkkipolulla tai ryhmäliikuntatunnilla? Tässä lajissa se taatusti onnistuu, eikä maitohappokaan ole porrastreeneissä vieras käsite. Porrastreeni myös kehittää erityisesti jalkojen voimaa ja lihaskestävyyttä, mutta myös kimmoisuutta ja räjähtävyyttä. Tämä treeni todella tuntuu!

Somaattinen venyttely
Ajatuksen, tunteen, hengityksen ja liikkeen kehonhallintaan yhdistävä kehonhuoltotunti. Apuvälineenä venytyksissä käytetään pehmeää palloa.

Syketennis
Hauska tennistunti, jossa jätetään lyöntitekniikan hienoudet taka-alalle ja keskitytään sykkeen nostattamiseen erilaisten drillien ja sykeharjoitteiden avulla. Aiempaa pelikokemusta ei tällä tunnilla tarvita.

Toiminnallinen liikkuvuus
Tunti sisältää dynaamisia eli toiminnallisia liikkuvuusharjoitteita, joilla voidaan samaan aikaan parantaa liikkuvuutta, lämmittää kehoa treeniä varten sekä parantaa kehonhallintaa ja jopa lihaskuntoa. Liikkeillä pyritään vaikuttamaan myös hermoston toimintaan.

Venyttely/rentoutus chiball-pallojen avulla
Lihashuoltotunti, jossa chiball-palloja hyödynnetään venyttämään ja rentouttamaan kehoa.

Jumppaa ja ryhmäliikuntaa

Superhikitreenit

Coretraining
Kokonaisvaltainen ja keskivartaloa aktivoiva lihaskuntoharjoitus, jossa välineenä käytetään levypainoja. Soveltuu kaikille.

Crosstraining 
Crosstraining on monipuolista kestävyys- ja voimaharjoittelua. Treeneihin kuuluu yleensä kestävyyttä kehittävänä juoksua ja hyppyjä. Voimaosuuksissa välineinä toimii mm. kahvakuulat ja kuntopallot. Treenissä pääset todella haastamaan itsesi, joko aikaa vastaan tai rennommin lajiin tutustuen.

Gymstick Muscle
Gymstick on kuntoiluväline, joka koostuu kepistä ja eri vahvuisista vastuskuminauhoista. Gymstick Muscle on tehokas ja monipuolinen ryhmäliikuntatunti, joka koostuu eri kehon osia kuormittavista kolmen liikkeen sarjoissa toistettavista toiminnallisista lihaskuntoliikkeistä eli Trioista. Tunti kehittää lihasvoimaa, lihaskestävyyttä, tasapainoa, kehonhallintaa, sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä liikkuvuutta.

HIIT
High Intensity Interval Training eli HIIT on lyhytkestoinen ja kovatehoinen treeni. HIITissä aloittelijat tekevät työsarjan kovaa ja kehittyneemmät täysiä. Tunti on helposti muokattavissa asiakkaiden kuntotason mukaan. Kovilla tehoilla tehtävä harjoitus kehittää ennen kaikkea rasituksen sietokykyä ja parantaa tehoja kovilla sykkeillä liikuttaessa. Täysillä tai kovaa tehtävä harjoitus vaatii ennen kaikkea korvien väliä, mutta sopii kevennettynä myös heikompikuntoiselle.

Kahvakuulatreeni
Tunnilla käydään läpi kahvakuulailun perustekniikoita ja keskitytään sykkeen nostamiseen, voiman ja lihaskestävyyden kehittämiseen. Koko kehoa kuormittava tunti, joka sisältää erilaisia nostoja, heilautuksia ja yhdistelmäliikkeitä.

Kehonpainoharjoittelu
Kehonpainoharjoittelussa vastuksena on oma keho. Liikkeet etenevät progressioina helposta vaikeampaan, ja tunti todella haastaa sekä voimia että kehonhallintaa. Tunti voidaan pitää joko a) kehonpainoharjoitteluna, joka sisältää eri liikkeiden opetusta ja –variaatioita tai b) kehonpainoharjoituksena, jossa tavoitteena on tehdä oman kehon painolla harjoitteita, jotka nostavat sykettä ja saavat hien pintaan.

Kuntonyrkkeily
Tunnilla opetellaan kuntonyrkkeilyn peruslyönnit, sekä tehdään tehokas kierto- tai pariharjoitus. Kuntonyrkkeily on erityisen tehokasta liikuntaa niska-hartiavaivoista kärsiville.

Metsäkuntopiiri
Luonnossa ja maastossa tehtävä rankka lihaskuntotunti. Tunnilla ei käytetä välineitä, vaan kaikki liikkeet tehdään omalla kehon painolla, ja hyödynnetään maastoa ja sen monimuotoisuutta. Tunnin alkulämmittely alkaa heti urheiluhallilta, kun siirrytään maastoon.

Monttucrosstraining
Crosstraining on monipuolista kestävyys- ja voimaharjoittelua. Monttucrosstraingissa suorituspaikkana on ulkona sijaitseva Montun hiekkakuoppa, jossa ei hikipisaroilta säästy. Nostele traktorin renkaita ja juokse portaita, tällä tunnilla haastat toden teolla kehosi äärirajoille.

Porrastreenit
Kaipaatko sykkeen nostatusta jossain muussa muodossa kuin lenkkipolulla tai ryhmäliikuntatunnilla? Tässä lajissa se taatusti onnistuu, eikä maitohappokaan ole porrastreeneissä vieras käsite. Porrastreeni myös kehittää erityisesti jalkojen voimaa ja lihaskestävyyttä, mutta myös kimmoisuutta ja räjähtävyyttä. Tämä treeni todella tuntuu!

Sporttitreeni
Tunti sisältää sykeliikkeitä, lihaskuntoliikkeitä sekä venyttelyä. Tunnilla ei tehdä monimutkaisia askelsarjoja ja välineenä käytetään ainoastaan omaa kehoa.

Toiminnallinen liikkuvuus
Tunti sisältää dynaamisia eli toiminnallisia liikkuvuusharjoitteita, joilla voidaan samaan aikaan parantaa liikkuvuutta, lämmittää kehoa treeniä varten sekä parantaa kehonhallintaa ja jopa lihaskuntoa. Liikkeillä pyritään vaikuttamaan hermoston toimintaan.

TRX training + venyttely
TRX on USA:n merivoimien kehittämä harjoitusmuoto, jossa haastetaan ja harjoitetaan moniulotteisesti koko kehoa vastushihnojen avulla. Vastusta pystyy vaihtamaan säätämällä hihnojen pituutta. Vastukseen vaikuttavat myös vartalon kallistuskulma, jota on helppo muutella oman jaksamisen mukaan. Harjoitus lisää voimaa, liikkuvuutta, tasapainoa ja kehonhallintaa. Sopii kaikille!

Vatsa-pakarajumppa
Lyhyen lämmittelyn (10-15min) jälkeen keskitytään treenaamaan vatsa- pakara alueiden lihaksistoa. Tunnilla vastuksena toimii esim. joko oma keho, vastuskuminauhat tai steppilaudat.

Vierupumppi+venyttely
Monipuolinen lihaskuntotunti, jossa välineinä käytetään tankoa, levypainoja ja step-lautaa. Tunti ei sisällä askelsarjoja ja sopii kaikille.

Semihikitreenit

Afrobic
Helppoa ja tehokasta askellusta rumpurytmiin. Tunnilla tehdään paljon keskivartalon avauksia ja kokonaisvaltaisia liikkeitä. Anna vain musiikin viedä mennessään ja kehon elää liikkeessä. tunnilla voidaan ”tanssia” avojaloin tai jumppakengillä. Tunti sisältää alkulämmittelyn, sarjan ja jäähdyttelyn.

Dance mix
Dance mix on tanssillinen ryhmäliikuntatunti, jossa pistetään jalalla koreasti erilaisten tanssityylien tahtiin. Tyylit saattavat vaihdella aina lattarimusiikista popmusiikkiin eikä perinteiset polkat, tangot ja jenkatkaan ole välttämättä vieraita tuttavuuksia tunnilla.

Gymsticktreeni
Gymstick on kuntoiluväline, joka koostuu kepistä ja eri vahvuisista vastuskuminauhoista. Gymsticktreeni on toiminnallista harjoittelua, joka kehittää niin lihaskuntoa kuin tasapainoakin.

Fitball-jumppa
Tehokas tunti, jossa hyödynnetään monipuolisesti ”jättipalloa”. Tunnilla aktivoidaan mm. keskivartalonlihaksia ja tasapainoa.

Keppijumppa
Tunnilla käytettävien keppien avulla tehdään ryhmän toiveen mukaan liikkuvuuteen tai lihaskuntoon painottuvia liikkeitä.

Latin dance mix
Dance mix on tanssillinen ryhmäliikuntatunti, jossa pistetään jalalla koreasti latinalaisten rytmien tahtiin, esim. salsa, reggaeton, merengue jne.

Lavis
Lavis-lavatanssijumppa on uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja
jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa, että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan
tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba.

Niska-hartiajumppa
Tunnin aikana keskitytään niska-hartia-alueen lihasten vahvistamiseen sekä venyttämiseen.

Powerslider training
”Treenilauta” – tunnillamme kuormitetaan kehoa kokonaisvaltaisesti, mutta tehokkaimmin treeni harjoituttaa ala- ja keskivartalon lihaksia. Harjoitus suoritetaan 180cm leveän luistelulaudan avulla. Powerslider training- tunnillamme pääset haastamaan omaa tasapainoasi ja kehonhallintaasi ja tutustumaan uudella hauskan haastavalla tavalla lateraaliseen harjoitteluun. Tunnin kesto on 45min, joka sisältää tutustumisen välineeseen, tehokkaan 30min treenin ja jäädyttelyn. Erityishuomio: tunnille tarvitset mukaan sisätreenikengät ja pienen hikipyyhkeen hikoilua varten.

Saunayoga (30 min tai 45 min)
Saunayogassa yhdistyvät saunan hiljaisuuden ja lämmön hyvinvointia lisäävä vaikutus, sekä joogaan pohjautuvien yksinkertaisten liikkeiden ja niihin yhdistyvän hengityksen rentouttava vaikutus. Saunayoga sopii treeniksi ja rentoutumiseen kaikille, eikä liikkeiden tekeminen edellytä aikaisempaa kokemusta joogasta. Kesto 30 minuuttia.

Sporttisteppi
Tunti sisältää helppoja askeleita ja hyppyjä step -laudalle, lihaskuntoliikkeitä sekä venyttelyä.

SUP Fit&Balance™
SUP on lyhenne sanoista Stand Up Paddling. SUP Fit&Balance™ –tunti on aivan uudenlainen, monipuolinen ja tehokas ryhmäliikuntatunti, joka koostuu SUP-laudan päällä tehtävistä lihaskunto-, kehonhallinta-, tasapaino- ja liikkuvuusharjoituksista sekä sykkeenkohotusosioista joko meloen tai vedenvastusta hyödyntäen. Lattiatasossa tehtävään lihaskuntotreeniin verrattuna SUP-laudan päällä treenaaminen mahdollistaa tehokkaamman harjoitteluympäristön: jokaisen liikkeen yhteydessä joudut tasapainottamaan kehoa ja käyttämään syviä lihaksia asennon hallitsemiseksi! Erityishuomio: Valmistaudu tunnille kuten uimahalliin ja valmistaudu kastumaan. Laudan päällä voit treenata puhtaissa, kevyissä liikuntavaatteissa tai uimapuvussa. Ei kenkiä. Talvikaudella tunnit järjestetään uimahallissa, kesäkaudella Valkjärvessä.

Toiminnallinen liikkuvuus
Tunti sisältää dynaamisia eli toiminnallisia liikkuvuusharjoitteita, joilla voidaan samaan aikaan parantaa liikkuvuutta, lämmittää kehoa treeniä varten sekä parantaa kehonhallintaa ja jopa lihaskuntoa. Liikkeillä pyritään vaikuttamaan hermoston toimintaan.

Vesijumppa
Tunti sisältää alkuverryttelyn, lihaskuntoliikkeitä sekä venyttelyjä veden vastusta hyväksikäyttäen. Tunnilla voidaan käyttää erilaisia liikkeitä tehostavia apuvälineitä. Tarjolla on myös syvän veden vesijumppaa, jossa hyödynnetään vesijuoksuvöitä tai tehokkaimmillaan jumpataan ilman niitä.

Vesijuoksu
Tunnilla harjoitellaan vesijuoksun eri tekniikoita sekä tehdään juoksuharjoitus vesijuoksuvöiden avulla.

Vierujooga
Vierujoogatunnilla keskitytään kehon ja mielen harjoittamiseen joogafilosofiaan perustuen, mutta tunti on silti matalan kynnyksen joogatunti. Vierujooga tarjoaa mahdollisuuden haastaa omaa kehonhallintaa ja keskittymiskykyä sekä kehittää liikkuvuutta ja lihaskuntoa kuntotasosta riippumatta.

Kehon ja mielen huoltoa

Asahi
Asahi on Suomessa kehitetty liikuntamuoto, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Asahi perustuu fysioterapian kaltaisiin liikkeisiin, jossa koko keho avataan systemaattisesti niskasta nilkkoihin hyödyntäen ihmisen luontaista hengitystä. Liikkeiden suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti suomalaisten suurimmat terveysongelmat: selän ja hartiaseudun vaivat, erilaiset murtumat sekä stressin aiheuttamat psyko-somaattiset ongelmat. Liikkeet ovat suunniteltu tarkoituksella yksinkertaisiksi, niin että kuka tahansa voi aloittaa harjoittamaan Asahia. Laji soveltuu hyvin mm. taukoliikunnaksi.

Chiball
Chiball-tunti on kehon ja mielen tunti. Rauhalliset liikkeet, rentouttava musiikki ja tuoksuva aromapallo rauhoittavat sekä mielen että kehon.

Foam roller
Foam roller lihashuoltotunnilla huolletaan lihaksistoa aktiivisesti “hieromalla” lihaksia pitkulaisen rullan avulla. Lihaskalvojen jännitys laukaistaan kohdistamalla rullaus lihakseen tai lihaskalvoon. Vierumäen foam roller -lihashuoltotunti koostuu alkulämmittelystä, rullausosiosta ja loppuvenyttelyistä. Tunti soveltuu kaikentasoisille kuntoilijoille ikiliikkujista istumatyöntekijöihin.

Kehonhallinta  
Rauhallisten liikkeiden ja kehon painon avulla aktivoidaan kehon syviä lihaksia ja kehitetään tasapainoa sekä lihasvoimaa.

Keppivenyttely
Tunnilla käytettävien keppien avulla tehdään liikkuvuuteen ja lihaselastisuuteen painottuvia liikkeitä.

Lihashuolto hierontapallojen avulla
Tunnilla huolletaan lihaksistoa lihaskalvoja avaten välineenä erilaiset pallot. Lihastoimintaketjuja aktivoivan alkuverryttelyn jälkeen rullaillaan kehon eri osia mm. siilipallojen, tennis- ja golfpallojen avulla. Pallorentoutus on toiminnallinen lihashuoltotunti, jossa käydään läpi myös kehon triggerpisteitä ja nautitaan pallohieronnasta. Tunti soveltuu kaikentasoisille kuntoilijoille ikiliikkujista istumatyöntekijöihin.

Somaattinen venyttely
Ajatuksen, tunteen, hengityksen ja liikkeen kehonhallintaan yhdistävä kehonhuoltotunti. Apuvälineenä venytyksissä käytetään pehmeää palloa.

Venyttely/rentoutus
Rauhallinen tunti, jossa käydään koko keho läpi venytysliikkein. Tavoitteena on parantaa lihasten elastisuutta, aineenvaihduntaa sekä nivelten liikkuvuutta. Tunnin lopussa rentoutusosio, mikäli ryhmä sitä haluaa.

Venyttely/rentoutus chiball-pallojen avulla
Lihashuoltotunti, jossa chiball-palloja hyödynnetään venyttämään ja rentouttamaan kehoa.

Yogadance
Rauhallinen joogatunti, joka sisältää 20min tanssillisemman osio joogaliikkeitä soveltaen.

Metsäjooga
Pysähdy hetkeksi keskelle kauneinta harjumaisemaa! Hengitä metsäntuoksuista, puhdasta ilmaa ja anna kehon ja mielen rentoutua. Metsäjoogaliikkeet edistävät ja vaalivat hyvää terveyttä sekä edesauttavat palautumista kiireisestä arjesta. Metsäjoogatunti sisältää kävelylenkin joogapaikalle ja joogaosion, joka on kestoltaan n.25min. Metsäjoogaliikkeet suoritetaan pystyasennossa.

Kuntoilua ulkona

Vierumäen upeaa luontoa hyödynnetään myös Active Hours -tunneilla. Tunneilla liikutaan niin jalkaisin, vedessä kuin pyörien päällä.

Jalkaisin

Juoksutekniikka
Tunti sisältää juoksutekniikkaa kehittäviä harjoitteita.

Lumikenkäkävely
Sekä kehon että mielen liikuntaa upeissa Vierumäen maisemissa. Matkavauhti ja reitin pituus valitaan ryhmän tason mukaisesti.

Metsäjooga
Pysähdy hetkeksi keskelle kauneinta harjumaisemaa! Hengitä metsäntuoksuista, puhdasta ilmaa ja anna kehon ja mielen rentoutua. Metsäjoogaliikkeet edistävät ja vaalivat hyvää terveyttä sekä edesauttavat palautumista kiireisestä arjesta. Tunti sisältää rentouttavan kävelyn kauniin Valkjärven maastossa sekä n. 20 min joogaosuuden. Metsäjoogaliikkeet
suoritetaan pystyasennossa.

Polkujuoksu
Polkujuoksu on monipuolinen, tasapainoakin kehittävä laji, jossa hyödynnetään pehmeäpintaista harjumaastoa tehokkaasti. Juoksukilometrien lisäksi lajissa haetaan myös nousumetrejä, joten syke nousee tunnilla taatusti. Pehmeä alusta on jaloille erittäin miellyttävä juosta.

Sauvakävely
Tunti sisältää sauvakävelytekniikan opetuksen sekä lenkin maastossa. Lenkin pituus määräytyy ryhmän tason sekä käytettävissä olevan ajan mukaisesti.

Sauvarinnetreeni
Harjoitustunti on tarkoitettu jo riittävän peruskunnon omaaville henkilöille. Tunnin aikana tehdään mäkinousuja sauvakävellen ja loikkien eri sykealueita vaihdellen ja rytmittäen.

Pyörien päällä

Kickbike
Tunti sisältää potkupyöräilyn tekniikan opetuksen sekä harjoituksen. Kickbike harjoitus kehittää tasapainoa, lihaskuntoa sekä kestävyyttä.

Maastopyöräily  

Poikkea tieltä ja tutustu Vierumäen metsämaastoihin ohjaajan opastuksella maastopyörän selästä käsin. Reitti mukailee opiston vaihtelevia latupohjia, ja sen aikana ehdit mainiosti haastaa fyysisen kuntosi ja tasapainosi peruspyöräilystä poikkeavalla tavalla.

Suksin

Hiihdon tekniikka
Hiihdon tekniikkaopetusta joko vapaalla tai perinteisellä hiihtotavalla. Hiihtotapa ilmoitetaan etukäteen. Hiihtovälineitä vuokrattavana myös Sportif Proshopista Vierumäkihallilta.

Suppaus Valkjärvessä (vain kesäaikaan)

SUP (30 min)
SUP on lyhenne sanoista Stand Up Paddling, eli on Hawaijilta alkunsa saanut surffauksen kantamuoto. SUP-lauta muistuttaa pitkälti surflautaa, jota melotaan seisten, pitkällä melalla. Valkjärven suppaustunnilla pääset testailemaan tasapainoasi kauniissa lähdepohjaisessa järvessä, jossa tuulen puhurit eivät pääse lautaa keikuttamaan.